-
21/5/2014
Sayı 6
-
21/5/2014
Sayı 6
-
2/5/2014
Sanat emeğinin ne ürettiğini sorduğumuzda, aynı zamanda sanatın hangi tür toplumsal ilişkileri ürettiğini sormuş oluyoruz. O zaman soru şu: Sanatın, kendi pratiğinde gerektirdiği ve ortaya çıkardığı toplumsal ilişkiler nelerdir?
-
28/4/2014
Oaxaca, Bolivya ve Ekvador’daki mücadele örneklerine baktığımızda, en radikal karşı çıkışların hiç de zihin işçileri veya kognitarya tarafından, ya da internet müştereği yoluyla hayata geçirilmiş olmadığını görürüz. Oaxaca halkı, gücünü, onları birbirlerine bağlayan derin dayanışmadan alıyordu.
-
24/4/2014
"Poiesis" ile "praksis" arasındaki yakınlaşmaya koşut biçimde, eskiden en alt kademede bulunan "çalışma" kilit değer konumuna yükselir ve tüm insan etkinliklerinin ortak paydası olur.
-
18/4/2014
Geçtiğimiz Cumartesi günü on binlerce insan, yeni Matteo Renzi hükümetinin kemer sıkma tedbirlerini ve ekonomik reformlarını protesto etmek ve kendi çağrılarını –herkes için gelir, barınma ve onurlu bir yaşam hakkı– dillendirmek için Roma’da yürüyüş yaptı.
-
8/4/2014
Dünyanın hiçbir parçası yok ki, benim için, benim içimde dönüyor olsun… Hayat bana korkunç ıstırap çektiriyor. Hiçbir hal yok ki içinde durulmuş olayım. Ve nicedir ölü olduğum muhakkak, çoktan intihar ettim ben. Daha doğrusu, beni intihar ettirdiler.
-
28/3/2014
Haziran 2013’te, Türkiye’de AKP hükümetine isyan eden göstericiler arasında Süpermen figürü epeyce yaygınlık kazandı. Gezi Parkı’na kurulan çadırların üzerine “Gündüz Clark Kent, Gece Süpermen” yazılı dövizler asıldı...
-
4/4/2014
Bugünlerde kimse umutsuzluktan intihar etmiyor. Bu adımı atmadan önce herkes uzun uzun düşünüp tasarlıyor, öyle ki sonunda kelimenin gerçek anlamıyla düşünmekten boğuluyor. Aslında bu insanlara müntehir demek ne kadar doğru, o bile şüpheli... Kasten değil, fazla düşünmekten ölüyorlar.
-
19/3/2014
Modern kullanımda “yasadışı” kelimesi, yasayı ihlal eden ve suç mahallinden kaçan birini ifade eder. Tarihsel açıdansa, yasanın sağladığı korunmadan mahrum bırakılmış bir kişidir, çünkü devlet bir insanın korunmasını engellemeyi tercih edebilir...
-
12/3/2014
Yıllar önce, tıpkı bir şirketin hisselerini alırmışçasına etten kemikten insanların hisselerini satın alma düşüncesi karanlık bir bilim-kurgu taşlaması gibi gelirdi kulağa. Bugünse, bu türden “insan sermayesi” sözleşmeleri gayet gerçek.
-
11/3/2014
Julien Torma 1902’de Fransa’nın kuzeyinde doğdu ve 31 yıl sonra Tirol’de kayıplara karıştı. Arthur Cravan gibi, Torma’nın da hayat hikâyesine, özellikle nasıl kaybolduğuna dair bilgilerimiz son derece sınırlı
-
4/3/2014
İntiharın hayata doğrulttuğu silah asla hedefini şaşmaz. Her şeyi yakıp yıkan irade geçip gittikten sonra geride ne enkaz kalır ne yıkıntı.
-
25/2/2014
Arthur Cravan amacını tam anlamıyla gerçekleştirebilmiş olsaydı, ardında bıraktığı tüm metinleri de yanında götürür, hayalimizde sadece eylemlerinin izini bırakırdı. O bütün dehasını hayatına verdi; ve hayat tutuştuğunda, ardında yeteneğinin kalıntıları kaldı.
-
16/3/2014
17 Mart 1916'da, Birinci Dünya Savaşı sırasında Guillaume Apollinaire cephedeki bir Fransız siperinde, Walt Whitman’ın Edgar Allan Poe üzerine bir yazısını okuyordu. Şöyle diyordu Amerikalı şair...
-
12/2/2014
Max Horkheimer’in 1930’larda faşizm ve kapitalizm hakkında söyledikleri (kapitalizmi eleştirmeye yanaşmayanların faşizme sıra geldiğinde de susmaları gerektiği), günümüzde fundamentalizm için de geçerli: liberal demokrasiyi eleştirmeye yanaşmayanların dinî fundamentalizme sıra geldiğinde de susmaları gerek.
-
19/2/2014
Kral Übü’nün haşmetli göbeğiyle Fransız kamuoyu önünde ilk kez arz-ı endam edişinden bir yıl önce (1895) doğar Jacques Vaché. Jarry’nin hicvî ve mistik yazılarının çoğunu okumuş, ve zaman zaman onun sakar ve burnu büyük anti-kahramanı Übü’ye öykünmüştür.
-
11/1/2014
Hannah Höch 1978’de ölür, 20. yüzyıl sanat tarihindeki yeri ancak ölümünden sonra sağlamlaşır. Nihayet 1968’de MoMA’da açılan "Dada and Surrealism Reviewed" sergisinde yer alır. O dönemden sonra tarihçiler ve küratörler Höch’ün hem Dada hareketi içinde kilit bir figür olduğunu, hem de fotomontajın öncüleri arasında yer aldığını teslim ederler.
-
7/1/2014
Deneyim yeni bir siyasi dogmatizm biçimine cevaz verebilir: deneyim dendi mi akan sular duracaktır zira deneyimi çürütmek imkânsızdır. Nitekim postmodern soldan aşina olduğumuz duygusal şantaj buna dayanır: Malezyalı, sakat ve lezbiyen olmanın nasıl bir şey olduğunu nereden bileceksin?
-
4/1/2014
Ramiro Gomez’in eserleri kasten kışkırtıcı olmaları için yapılmış, özellikle de alıcıların çoğunluğunun temizlik ve diğer ev işleri için gündelikçi çalıştırdıkları sanat fuarları bağlamında. Sanatçı, rahatsız edici gerçekleri gözler önüne sermekten çekinmiyor...