-
3/12/2017
Bu makalede, kültürel çalışmalarda pek üzerinde durulmamış bir soruyu ele alıyorum: çağdaş kapitalizmin yönetimindeki bir unsur olarak kültür ile, genellikle postmodernizmle ilişkilendirilen epistemolojik yaklaşımlar arasında nasıl bir ilişki olduğu sorusu.
-
5/12/2017
Hardt ve Negri, karşıt amaçlarla da olsa, neoliberal piyasa köktenciliğiyle aynı paradigmayı kullanmaktadırlar (punk hareketiyle benzerlikleri de budur). Hal böyleyse, gerçekte arzuladığımız şey, neoliberalizm olmasın?
-
3/12/2017
Sex Pistols’da somutlaşmış biçimiyle punk estetiği, (İngiliz) işçi sınıfının ahvali karşısında dışavurulan biriciklik estetiğinin bir örneğidir. Bu estetiğin merkezinde, kimliğin temsil edilemezliğine, dolayısıyla biricikliğe işaret eden performans yatar.
-
12/11/2017
Daha eşitlikçi bir dünyada yaşıyor olsak, cinsiyetimiz veya nerede doğduğumuz kimsenin dikkatini dahi çekmezdi. Bunların sürekli vurgulanması, olsa olsa, böylesi eşitlikçi bir dünyanın ne kadar uzağında olduğumuza işaret ediyor olabilir.
-
16/10/2017
Marcel Duchamp’ın hazır-nesneleri üzerine yorum yapan uzmanlar, sanki Duchamp “Bu sanattır!” diye beyan etmiş gibi davranırlar; halbuki, gerçekte olup bitenlere daha yakından baktığımızda göreceğimiz gibi, bu tamamen yanlıştır. Duchamp hiçbir şey söylememiştir...
-
3/10/2017
İşçi sınıfı sermayeyle, dolaşım veya yeniden üretim olarak karşılaşır: mağaza vitrini veya sendika bürosu olarak, hapishane veya üniversite olarak, çevik kuvvet veya AVM olarak...
-
9/9/2017
Sayı 11
-
9/9/2017
Sayı 11
-
9/9/2017
Sayı 11
-
9/9/2017
Sayı 11
-
16/8/2017
Sosyalizm mücadelesi sadece kapitalizme karşı savaşa, o savaşı sürdürmek için gereken güçleri biriktirmeye indirgenemez. Bu mücadele aynı zamanda olumlu, yaratıcı bir çabadır – bizzat proletarya içinde, kendi iç ilişkilerinde, gündelik hayat koşulları altında hep yeni sosyalist ilişkileri inşa etmektir. Sosyalist bir proleter kültürün inşa edilmesidir bu çaba.
-
5/8/2017
Kimlik politikalarından bıkan Marksistlerin, kendi eleştirilerinden çıkarılacak dersleri bizzat Marksizme de uygulamaları gerekiyor. Gerçekten de, önce kendi evlerinin içine bakmaları lazım. İstisnalar sayılmazsa Marksist politikada hâlâ yaygın olan “işçi sınıfı” kategorisi polisliğinden bahsediyorum.
-
24/7/2017
Toplumsal ve politik düzenin üretilmesinin maddi bir üretim olduğunu göremeyen burjuva materyalizm, büsbütün bariz bir kavrayışsızlığa daha düşerek, kültürel düzenin üretilmesinin de maddi bir üretim olduğunu görememiştir. Bu durumda “üstyapı” kavramı bir indirgeme değil, bir bahane olmuştur.
-
17/7/2017
Adorno’ya göre, insanın kendi iç doğasını denetim altına alarak doğal çevresi üzerinde kurduğu tahakküm, insanlık ufkunun kendini korumayla ve güçle sınırlanmasına yol açar. Adorno’nun savunduğu bu radikal tezi, geleneksel kültür eleştirisinden ayırmak gerekiyor...
-
13/7/2017
2006 yılının başlarında, birçok kültür emekçisi, sanatçı, eylemci ve araştırmacının e-posta kutularında ve üye oldukları yazışma gruplarında, seminer ve etkinlik çağrılarında, “yaratıcı endüstriler” terimi mantar gibi çoğalmaya başladı. İlk kez, kurumsal jargondan alınan bir terim, hiç değiştirilmeden, olduğu gibi alternatif kültüre sokuluyor.
-
22/5/2017
1848 Devrimi’nin ferahlatıcı fırtınası koptuğunda, sanat için sanat ilkesine inanmış Fransız sanatçılarının çoğu bu ilkeyi kesin bir şekilde reddetti. Baudelaire bile, hemen, "Le salut public" başlıklı bir devrimci dergi çıkarmaya başladı. Derginin yayınının kısa sürdüğü doğrudur, ama Baudelaire 1852 gibi geç bir tarihte bile sanatın toplumsal bir amacı olması gerektiğini ilan ediyordu.
-
6/6/2017
Theodor Adorno, Walter Benjamin’e bir mektubunda şöyle yazmıştı: “l’art pour l’art’ın da savunulmaya ihtiyacı var”. Bu tuhaf ve üstü kapalı yorumun, l’art pour l’art yani sanat için sanat ilkesini çeşitli vesilelerle eleştirmiş bir Marksiste ait olması ilginçtir. Adorno “savunulmak” derken ne kastediyordu, aklında nasıl bir savunma vardı?
-
22/3/2017
Bugün güvencesiz bilgi işçilerinin –yeni kuşağın büyük kısmının– karşı karşıya olduğu temel sorun, örgütlenme ve dayanışma süreçlerini başlatamamaları. Neden? Çünkü tek tek işçiler arasındaki ilişkinin en temel özelliği, fiziksel yakınlığa sahip olmamaları ve birbirlerini rakip olarak görmeleri. Dayanışma sadece politik veya ahlaki bir değer değildir, varlığının koşulu empatidir.
-
14/2/2017
Paris Dekoratif Sanatlar Müzesi’nde açılan ve 26 Şubat’a kadar devam edecek L’Esprit du Bauhaus/Bauhaus Ruhu sergisi, Walter Gropius’un kurduğu Alman sanat okulunun günümüze kadar iz bırakmış pek çok keşfini yeniden gündeme getiriyor.
-
8/3/2017
Sanatı bu nedenle seviyorum. Çünkü en azından orada, o kurmacalar dünyasında her şey serbest. İnsan her arzusunu karşılayabiliyor, her istediğini yapabiliyor, hem kral hem tebaa, hem etkin hem edilgin, hem kurban hem papaz olabiliyor. Sanatta hiçbir sınır yok.