-
30/5/2022
Medya savaşları, denk güçler arasındaki savaşlar değildi; kameralar için sahnelenen son derece asimetrik güç gösterileri olmaları amaçlanmıştı...
-
16/5/2022
“Sormasın Kimse…”, yerindelikle ilgili, doğru zamanda doğru sözü sarf etmekle ilgili bir şiir. Kraus, onlarca yıl, ahmak gazetecilerin; yanlış ve kötü dil kullanımının; medyanın aptallaştırdığı geç feodal burjuva toplumunda ters giden başka her şeyin izini sürmüştü...
-
19/4/2022
Debord’un kitaplarının en rahatsız edici yanı, herhalde, tarihin inatla bu kitaplardaki analizleri doğru çıkarmaya ahdetmiş gibi görünmesidir. "Gösteri Toplumu"ndan yirmi yıl sonra, "Yorumlar", bir önceki kitabın teşhis ve öngörülerindeki isabetliliği her yönüyle gösterdi.
-
4/4/2022
Şayet yüzyılımızda Debord’un karşılaştırılmayı kabul edebileceği bir yazar olsaydı, o yazar Karl Kraus olurdu. Gösterinin gizli yasalarını gün yüzüne çıkarmakta hiç kimse gazetecilere karşı azimle kavga veren Kraus kadar başarılı olamadı...
-
24/3/2022
1851’de Hyde Park’ta ilk Dünya Sergisi muazzam bir tantanayla açıldığında, Marx Londra’daydı. Kapital’in meta fetişizmiyle ilgili bölümünü yazarken Marx’ın aklının bir köşesinde Kristal Saray’da edindiği izlenimlerin olması muhtemeldir...
-
7/3/2022
Guy Debord’un kitapları, hâkimiyetini artık yeryüzünün tamamına yaymış bir toplumun –yani içinde yaşadığımız gösteri toplumunun– sefaletine ve köleliğine dair en sarih ve keskin analizi oluşturmaktadır.
-
17/2/2022
Henri de Toulouse-Lautrec’in 1894 tarihli "Rue des Moulins" adlı resmi, Paris’in Moulins Caddesi’nde bulunan lüks bir genelevde zorunlu tıbbi muayene için sıra bekleyen iki fahişeyi tasvir eder...
-
12/2/2022
Buranın köylerinde bir ıssızlık, bir terk edilmişlik, bir ölgünlük var, hayat yerin üstünde değil altında devam ediyor. İnsan burada yıllarca yaşayabilir ama madenlere inmedikçe gerçekte nasıl bir yer olduğunu anlayamaz...
-
14/1/2022
18. yüzyılda Avrupa’nın açık deniz gemileri, dönemin en gelişmiş teknolojilerinden birini temsil ediyordu; korsanlar, bir grup işçi bu teknoloji harikasının yönetimini ele geçirdiğinde neler olabileceğini göstermişlerdi...
-
2/1/2022
Yüz yıldan uzun bir zaman sonra, NFT, Duchamp’ın hamlesini ters çevirdi – veya belki de geç kapitalizm açısından asli olan enformasyonun metalaşma döngüsünü tamamına erdirdi...
-
2/12/2021
AB fonlarıyla çıkarılan ve Akdeniz kültürüne odaklanan "Babelmed" adlı dergide, 2007 senesinde Lübnanlı eleştirmen, şair ve gazeteci Yusuf Bazzî’nin bir yazısı yayınlandı. Bazzî yazıda, çağdaş sanat üretiminde küresel kültür fonlarını eleştiren yerli yazarlara çatıyordu.
-
26/11/2021
Kapitalist modernliğin kökenlerini tamamen Batı’da aramak öteden beri tartışmalı olmuştur. Marx, kapitalizmin “şafağı”nı İngiltere’de veya Hollanda’da değil, sömürgecilik sisteminin üretim, ticaret ve finans süreçlerinde görmüştür..
-
13/11/2021
Haiti’nin tarihi beni nicedir büyülemiştir, özellikle de modern tarihin en büyük köle isyanlarından biri sonucunda yaşanan o büyük devrimci özgürleşme hareketi. Bu küçük ada ülkesi aynı zamanda dünyanın en muhteşem halk sanatı geleneklerinden birine sahip...
-
11/10/2021
Manet’nin bir Mallarmé portresi (1876) bir de Zola portresi (1868) var. Bu iki portreyi yan yana koymak ilginç olabilir. Manet’nin bu iki adamla ilişkileri birbirinden çok farklı...
-
5/10/2021
Ludist roman diye bir tür olsa, Shelley’nin romanı, teknoloji –ve onunla deney yapanlar– yoldan çıktığında neler yaşanabileceği konusunda bir uyarı niteliği taşımasıyla, türün ilk ve en iyi örneklerinden olurdu...
-
19/9/2021
Davranışları en az yeni keşfedilen doğa yasaları kadar nizami, kestirilebilir ve denetlenebilir olan yeni bir birey tipi yaratılmasa, sermaye sınıfının doğayı tahakküm altına alma ve sömürme yönündeki saldırgan hamleleri boşa çıkardı.
-
7/9/2021
Aşağı yukarı 21. yüzyılın başlarında, sanat tarihçileri ve eleştirmenleri arasında sanki gafil avlanmışlar gibi ani bir kımıldanma baş gösterdi. Tarihçiler, eleştirmenler, dergi editörleri, peş peşe, akın akın, şunu sormaya başladılar: “Çağdaş sanat nedir?”
-
22/8/2021
Kıyamet fikri, ilk ortaya çıkışından beri ütopyacı düşünceye eşlik etmiş; onu bir gölge gibi, geride bırakılamayan bir arka yüz gibi takip etmiştir... Dünyanın sonu fikri, bir negatif ütopyadır.
-
27/6/2021
Me-ti şöyle dedi: Üretim ilişkileri her türlü ahlakın ve ahlaksızlığın kaynağıdır. Özgürlük, incelik, adalet, zevkiselim ve cömertlik, birer üretim meselesidir, dedi Me-ti, kendinden emin.
-
19/6/2021
Klasik yazarlar [Marx ve Engels] en karanlık ve kanlı zamanları yaşadılar. En neşeli ve inançlı insanlar onlardı.