-
14/2/2019
Ne zaman bir sorunun –diyelim adaletsizliğin– nedenleri ve idamesi konusunda daha köklü bir sistemsel incelemeye ihtiyaç olduğu anlaşılsa, duyguların değerinin yükseltilmesi tam o noktada kendini gösteriyor...
-
10/2/2019
Macherey’nin "Edebi Üretim Teorisi" Fransa’da ilk kez 1966’da yayınlandı. Macherey, Marksist filozof Louis Althusser’in öğrencisi ve onun felsefi tasarısını benimsiyor...
-
23/1/2019
“Sanatın en iyi yatırım olduğu anlaşıldı; son 30 yılda sanat eserlerinin, çoğu hisse senedinden daha kârlı olduğu görüldü.” Bu sözler, 1966’da BBC’de yayınlanan "Money" adlı programa konuk olan Sotheby’s yöneticisi Peter Wilson’a ait...
-
13/1/2019
Marx’a göre kapitalist ile işçi arasındaki “ekonomik ilişki”, emeğin “sanat vasfını kaybetmesi”yle doğru orantılı biçimde gelişmiştir. Marx, çalışmanın sanatsal niteliğini kaybetmesini, modern ücretli emeğin belirleyici özelliği olarak görür.
-
19/12/2018
Fosil yakıtlar ve emek gücü, ikisini de aşmış gibi görünen sanayi-sonrası dijital toplumun endüstriyel bileşenleridir; halbuki aşılmamış, sadece bastırılmışlardır ve yerin altında var olmaya devam ederler: petrol, jeolojik katmanların arasında, emek gücü ise yeraltındaki terhanelerde...
-
18/12/2018
Birçoğumuz bunu şaşırtıcı bulabilir ama, “modernizm” terimi 1880'lerde, metropol Batı ülkesi olmak şöyle dursun, dünya ekonomik düzeninin merkezinde bile bulunmayan bir ülkede, Nikaragua’da ortaya atılmıştır...
-
30/11/2018
Felwine Sarr ve Benedicte Savoy’un, çalıntı Afrika nesnelerinin ait oldukları ülkelere iade edilmesini tavsiye eden raporlarının yayınlanması ile, Honduras’tan yola çıkan “göçmen kafilesi”nin ABD topraklarına yaklaşmasının aynı zamana denk gelmesi tesadüf değil...
-
28/11/2018
Arkasında yatan yanılsamaları kaale almadan evrensellik iddiasında bulunan müze, basbayağı bir tahakküm ve iktidar kalıntısı olma tehlikesi taşır. Eski sömürgelerin yurttaşları nezdinde bu tür teşhirler, yağma ve talana dayalı haksız bir ihtişamın göstergeleridir.
-
20/11/2018
Müzeler, koleksiyon oluşturma ve teşhir uygulamalarının doğal görünmesini sağlamakta son derece mahirler. Peru ve Mısır’daki yurtlarından binlerce kilometre uzağa taşınarak teşhir edilen bu insan kalıntılarına bakarken bunu aklımızdan çıkarmamakta fayda var...
-
12/11/2018
Fotoğrafçılar, mesleki habitus’larının parçası olarak başkalarının dünyasıyla ham madde olarak ilişki kurma hakkını elde etmişlerdir; başkalarının dünyasını incelenecek, takdir edilecek veya temellük edilecek malzemeler olarak görebilirler...
-
6/11/2018
Fotoğrafı münferit yıkım olaylarını belgeleme aracı olarak görmek yerine, kendimize şunu sormamız gerekiyor: Fotoğrafın yıkımdaki payı nedir? Sonra da, fotoğrafın söz konusu yıkıma bir çözüm bulunmasına katkısı olabilir mi, olursa nasıl olur, onu düşünmeliyiz.
-
27/10/2018
Resimde ve edebiyatta oryantalizm, Batı’nın dört yüzyılı aşkın zamandır daldığı o tatlı rüya âleminin rengârenk unsurlarının şekillendirilmesine katkıda bulunmuştur. Oryantalizm, fantezilerin somut birer yer edinmesine zemin sağlamıştır...
-
14/10/2018
Sanat eserleri her ne kadar alınıp satılan nesneler olsalar da, sanatsal üretim hiçbir zaman kapitalist meta üretimine dönüşmedi, dolayısıyla sanat eserleri de hiçbir zaman kapitalist anlamda birer meta olmadı.
-
7/10/2018
Kültürel temellük kavramının kökenleri 1990’lara, yerli çalışmaları alanına uzanıyor. Kavramla ilgili ilk değerlendirmeler, Kanada’nın yerli halklarının kendi mülkleri addettikleri, ancak Kanada devletinin ve yerleşimci kurumların el koyduğu kültür varlıklarının iadesi talepleriyle ilgiliydi.
-
30/9/2018
“Çağdaş sanat ortamı” son derece merkezîleşmiş bir apartheid sistemi üzerine kurulu. Avrupamerkezli olmanın da ötesinde, Manhattan-merkezli bir sistem bu...
-
24/9/2018
Bugün, ütopya namına kalan her şeyin küreselleştirildiği, ama her şeyden çok da ütopyaları yaratma ve kalıcı hale getirme güçlüğünün küreselleştiği bir dönemdeyiz...
-
22/9/2018
Gerçek şu ki, müzelere giden yol çoğu zaman taşlıdır; suç, kaba kuvvet ve yalanlar üzerine inşa edilmiştir. Bu gerçeğe işaret eden ipuçlarını gördüğümüzde bakışlarımızı başka tarafa çevirmememiz gerek.
-
5/9/2018
Modern sanat tarihi, çok büyük ölçüde, ulusların sanatının tarihi olarak yazıldı ve yapıldı. İnceleme konusunun sınırlarının bu şekilde belirlenmesi büyük oranda bir kurguydu, ama birkaç yüzyıl boyunca bu kurgu bir nevi gerçeğe-benzerlik görüntüsü arz etti...
-
28/8/2018
Medya okur-yazarlığı ve veri doğrulama girişimleri, bütün iyi niyetlerine rağmen, halihazırda aşırı ölçüde kutuplaşmış ve medyaya güvenini kaybetmiş bir toplumda sahte haber sorununa çare olmayabilir...
-
30/7/2018
Son yılların kültürel açıdan en önemli eylemleri çarpıcı ifşaatlar biçiminde oldu, ki güçleri de zaafları da bu özelliklerinden ileri geliyordu. Bu eylemlerin failleri, “gayri maddi emeğin” sanat veya kültür cephesinden ziyade teknoloji-bilim cephesine mensuptu, bu da ikisinin giderek bütünleştiğinin kanıtı.