-
2/5/2019
Serge’in dünya edebiyatındaki yeri eşsizdir. “Serge ile anlamlı biçimde karşılaştırılabilecek başka hiçbir yazar tanımıyorum,” der John Berger...
-
23/4/2019
Bu çalışmada demiryolları ve sinemanın kesiştiği noktaların görsel ve sosyolojik bir analizini yapmaya çalıştım. Demiryollarını salt altyapısal bir araç olarak değil, estetik ve politik imkânlar ve sınırlandırmalar oluşturan ideolojik aygıtlar olarak ele aldım.
-
16/4/2019
Aydın paradoksal bir varlıktır. Bu paradoksal niteliği, ya saf kültür ya da siyasi angajman biçimindeki klasik ikiliği sorguladığınızda anlayabilirsiniz ancak. Aydının tarihsel oluşumu, bu karşıtlığı aşmasına dayanır...
-
22/3/2019
Burjuvazinin çelişkilerinden biri, sanatsal ve entelektüel yaratıma ilke olarak saygı duyarken, bu tür eserlere ilk aşamada karşı çıkıp daha sonra onları kullanmasıdır.
-
10/11/2018
Çağdaş edebiyat, dünyanın gidişatına, düşman cepheler oluşturacak kadar teslim olmuş değil henüz. Sartre yanlısı ak koyunlar ile Valéry yanlısı kara koyunlar henüz birbirinden ayrılmadı...
-
17/8/2018
Enrico Baj, Roberto Crippa, Gianni Dova, Erró, Antonio Recalcati ve Jean-Jacques Lebel, 1960 yılında Fransız devletinin Cezayir Savaşı sırasında işlediği işkence suçlarına tepki olarak ortak bir resim yaparlar: "Büyük Kolektif Anti-faşist Resim".
-
5/7/2018
Gözlerinde uçsuz bucaksız bir uçurum taşıyor. Bu karanlık ve yarı açık gözler, sisin içinde bir ufuk çizgisi ararcasına uzaklara bakıyor. Hafifçe yukarıya kıvrılmış açık dudaklar, devrimcinin suratında hiçbir zaman görmediğimiz bir ifadenin ilk emarelerini ele veriyor...
-
11/6/2018
Sanat, politikanın sınırlarının nerede veya nede başlayıp bittiğini belirleme otoritesini ödünç alır veya o otoriteye kafa tutar – ama ancak, bizzat sanatın da sınırlarını yeniden tanımladığı sürece.
-
3/6/2018
Sanat kural tanımaz olma özgürlüğünü kullandığında, politikadan, bilimden, dinden, ekonomiden, tam da kendinden beklediği şeyi talep eder: hukuken icazet aldıkları şeyi yapmak yerine, sanatın özgürlüğünde örneğini bulan özgürlüğü kullanmalarını.
-
17/4/2018
1895 gibi erken bir tarihte, documenta’dan çok önce, Venedik’in belediye başkanı Riccardo Selvatico, yerel turizmi canlandırmak ve kentteki sanatçıları desteklemek üzere bir sanat fuarı icat etmişti. O sıralarda Avrupa’nın önde gelen ülkeleri bu girişime ilgi duydu...
-
17/2/2018
Roque, bir propagandacı değildi; düşünen bir adamdı ve bunun yanı sıra, bunun ötesinde ve berisinde, her zaman büyük bir şairdi... 20. yüzyılda okuduğum en iyi şiirlerden bazılarını yazmış bir şair.
-
5/3/2018
Rejimin şiddeti işçi sınıfını hedef aldığında zalim ve açık olur; sanatçıları ve entelektüelleri hedef aldığında ise daha incelikli biçimler alır. Baskı, kitapların, filmlerin sansürlenmesiyle, sergilerin ve tiyatro oyunlarının kapatılmasıyla kendini gösterir ve sinsice her yanı sarar.
-
11/2/2018
New York Üniversitesi bünyesindeki East Gallery’de açılan "Solentiname Düşü" sergisi, Orta Amerika’da 20. yüzyıl sonundaki devrimlerde estetik ile politikanın kesişmesini inceliyor.
-
7/2/2018
Ryggen için dokuma, ev içi alanla, politik eylemle ve sınıf mücadelesiyle maddi bağları olan yaratıcı bir emek biçimiydi. Komünist Parti üyesi olarak komünizme olan bağlılığı, hem yaşam tarzına, hem eserlerinin üretim araçlarına, hem de seçtiği temalara damgasını vurmuştu.
-
11/12/2017
Performans sanatı da en az dramatik tiyatro kadar kendi içine kapalı bir dünya haline geldi. Performans ve postdramatik tiyatro, egemen söylem haline gelmeleriyle birlikte özgürleştirici güçlerini yitirdiler.
-
5/12/2017
Hardt ve Negri, karşıt amaçlarla da olsa, neoliberal piyasa köktenciliğiyle aynı paradigmayı kullanmaktadırlar (punk hareketiyle benzerlikleri de budur). Hal böyleyse, gerçekte arzuladığımız şey, neoliberalizm olmasın?
-
3/12/2017
Sex Pistols’da somutlaşmış biçimiyle punk estetiği, (İngiliz) işçi sınıfının ahvali karşısında dışavurulan biriciklik estetiğinin bir örneğidir. Bu estetiğin merkezinde, kimliğin temsil edilemezliğine, dolayısıyla biricikliğe işaret eden performans yatar.
-
28/11/2017
Türkiye turnesini iptal eden sanatçı ve sanat topluluğu haberlerine sanatseverler artık aşina. Ama aşina olmak, bu durumun kanıksandığı anlamına gelmiyor. İptallerin gerekçesi politik olunca, ortaya konan tepkilerin içeriği de, ortaya konma biçimi de politik bir mahiyet kazanıyor.
-
2/10/2017
Bir sanat eseri, bir yandan kapitalist toplumsal ilişkileri temsil ederken, diğer yandan da yeni kolektiviteler ve yeni toplumsal ilişkiler hayal edebilir. Toplumsal ilişkileri dolayımlayan sanatın kapitalizmden bağımsız olarak yapabileceği şey, piyasadan bağımsız bir politik hayal gücünü olumlamaktır.
-
9/9/2017
Formlar siyasi anlamda sınıflandırılabilir mi? Kimilerine devrimci, kimilerine gerici denebilir mi? Gerçekliği yansıtan formlar "muhafazakâr", gerçekliği reddedenler yıkıcı mıdır? Maleviç'in soyut bir geometriyle ifade ettiği ütopyayı, Rodçenko gerçekçi figürlerle yansıttığında o propaganda mıdır? İlki avangard, ikincisi müesses midir, resmî midir?