Enrico Baj, Roberto Crippa, Gianni Dova, Erró, Antonio Recalcati ve Jean-Jacques Lebel, 1960 yılında Fransız devletinin Cezayir Savaşı sırasında işlediği işkence suçlarına tepki olarak ortak bir resim yaparlar: “Grand tableau antifasciste collectif” (Büyük Kolektif Anti-faşist Resim). Goya’nın Savaşın Fekaletleri dizisi ile Picasso’nun Guernica’sını çağrıştıran resmin ortasına, Cezayir köylerini belirten Setif ve Constantine yazılarının arasına bir Nazi gamalı haçı gömülmüştür. Sol üstte, 1960’ta tutuklandıktan sonra işkence ve tecavüz zoruyla ifadesi alınan Cezayir Ulusal Kurtuluş Cephesi üyesi Cemile Bupaşa temsil edilmiştir. Nişanla ödüllendirilen, kanla kaplı general figürlerinin arasında, La Morale (ahlak) yazısının üzerine Papa’nın ve Katolik Başpapazının imajları yapıştırılmıştır. Sağ alt köşede, 121 sanatçı ve aydının imzaladığı, Cezayir Savaşı’na karşı itaatsizlik hakkını savunan 121’ler Manifestosu’nun bir kopyası kolajlanmıştır.
"Büyük Kolektif Anti-faşist Resim", gamalı haç detayı
"Büyük Kolektif Anti-faşist Resim", La Morale yazısı üzerinde Papa ile Kardinal'in imajları
Müral boyutlarındaki resim, Alain Jouffroy ve Jean-Jacques Lebel’in Cezayir Savaşı’nı ve işkenceyi protesto etmek üzere düzenledikleri L’Anti-Procès adlı grup sergisi kapsamında 1960’ta Paris ve Venedik’te gösterilir. Sergide, Valerio Adami, Henri Michaux, Jean Tinguely, Lucio Fontana, Roberto Matta, Wolf Vostell, Robert Rauschenberg ve Cy Twombly gibi farklı ülkelerden sanatçılar yer alır. Grubun üçüncü sergisi 1961’de Milano’da düzenlenir. Ancak burada, “Büyük Kolektif Anti-faşist Resim”, İtalyan savcı Luigi Costanza’nın talimatı üzerine düzenlenen polis baskınıyla, “devlet dinine hakaret” gerekçesiyle sergiden alınır; bundan sonra 20 yıl boyunca emniyet binasında tutulur. 1988’de Enrico Baj hayli kötü durumda olmakla birlikte resmi nihayet bulur ve restore eder. “Büyük Kolektif Anti-faşist Resim”, 1992’den itibaren yeniden sergilenmeye başlar. [EG]
https://deuxieme-temps.com/
https://hyperallergic.com/