-
4/6/2023
"İki Şafak Arasında", Anadolu’nun fabrikalaşmasına, bir yandan sermayeleşip diğer yandan yıkım içinde işçileşmesine dair belki de ilk uzun metrajlı ve etkili sanat filmi. Yalnızca bu niteliğiyle bile, ana-akım “taşra sıkıntısı” budalalığından net bir kopuş gerçekleştiriyor.
-
15/11/2022
Siyasi fikirleri resme aktarmak Parti afişi yaparken işe yarayabilir; ama buradan, ne sanatçının rolünün sınıf mücadelesini tasvir eden resimler yapmaktan ibaret olduğu anlamı çıkar, ne de işçilerin, bilinçlerini sınıf bilincinden başka yollarla geliştirecek resimleri görme zevkinden mahrum bırakılması gerektiği.
-
10/10/2022
Edebiyatta Jdanovculuk en köklü mantığını endüstriyel ahlakta bulur: her insanın kendine ‘yakışan’ yeri işgal ettiği, kendine ‘yakışan’ işlevi yerine getirdiği, kendine ‘yakışan’ görevle kendini tanımladığı bir yaşam tasavvuru...
-
24/7/2022
Elbette tarih tekerrür etmez ve halihazırdaki tezahürler bize Tatlin’in kulesi gibi şeylerin faniliğini düşündürebilir. Ama yerin altında, yeniden kullanılmayı bekleyen müthiş sağlam temeller var.
-
9/7/2022
Devrimci bir kültür ile devrimci olmayan bir kültürü birbirinden ayıran husus, ânın coşkusundan ziyade, sanatın yeni meseleler, yeni iletişim araçları ve yeni ifade biçimleriyle nasıl yüzleştiğidir...
-
20/6/2022
1917-1919 devrimlerinin kültür alanındaki etkilerinin tarihi ancak zamanla gün yüzüne çıkmıştır. Gerek söz konusu dönemde gerekse hemen akabinde büyük coşkuyla anlatılan bu tarih, Hitler’in iktidara gelişi ile Stalin’in ölümü arasındaki yirmi yılda unutuldu.
-
2/12/2021
AB fonlarıyla çıkarılan ve Akdeniz kültürüne odaklanan "Babelmed" adlı dergide, 2007 senesinde Lübnanlı eleştirmen, şair ve gazeteci Yusuf Bazzî’nin bir yazısı yayınlandı. Bazzî yazıda, çağdaş sanat üretiminde küresel kültür fonlarını eleştiren yerli yazarlara çatıyordu.
-
27/6/2021
Me-ti şöyle dedi: Üretim ilişkileri her türlü ahlakın ve ahlaksızlığın kaynağıdır. Özgürlük, incelik, adalet, zevkiselim ve cömertlik, birer üretim meselesidir, dedi Me-ti, kendinden emin.
-
12/6/2021
20. yüzyılın en sihirli buluşmalarından birinden, herhalde yine geçtiğimiz yüzyılın sanata ilişkin en “stratejik” diyebileceğimiz metni çıkmıştır. Esasında kültüre ve sanata ilişkin tartışmalar uluslararası işçi hareketi bakımından her daim stratejik nitelikte olmuştur...
-
13/4/2020
Bugün adı pek bilinmese de, "Amauta" 20. yüzyılın en etkili dergilerinden biriydi. 1926’da Peru’da kurulan dergi, sanat, şiir, edebiyat ve siyaset alanında dünyanın farklı ülkelerinden yazar ve sanatçıları biraraya getiriyordu
-
12/3/2020
Şunu anladım ki, Devrim’den önce idealleri ve hayalleri olan tüm devrimci şairler, uğruna şiirler yazdıkları gerçeklik karşısında ölüme sürüklenebilirler. Ve eğer Devrim’in gerçekliği bu şairlerin hayallerini ve ideallerini yıkıp geçmiyorsa, o devrim içi boş bir kelimeden ibaret demektir.
-
25/1/2020
Ömrünü faşist propaganda aygıtının manipülasyonlarını karşı-ataklarla aşındırmaya adayan Brecht, 1934 ve 1935’te “hakikati” konu alan iki metin yazdı: “Hakikati Geri Getirmek” ve “Doğruları Yazmanın Beş Zorluğu”...
-
23/1/2020
Brecht sanattan kuşku duymuş, daha doğrusu sanatı bir kuşkuyla sarmalamış, onu kendi aleyhine çevirmiş, sanat mahiyetini aşındırmış, ama tüm bunları sanatkârane biçimde yapmıştır...
-
15/1/2020
1918’de Almanya’da devrim rüzgârı esiyordu. Hayatın hemen her alanında konseyler kuruluyor, işçiler kendi demokratik örgütlenmeleriyle şehirleri kontrol ediyordu. Bu süreçte ressamlar, mimarlar, yazarlar, şairler, heykeltıraşlar da sosyalist yayınlar için ürettiler, posterler yaptılar, toplantılar düzenlediler, örgütler kurdular...
-
14/12/2019
Fedor Dunaevskiy’in “Aydınlanma Yolundaki Görevler” kitapçığı, bugün Rusya Halk Tarih Kütüphanesi’nde sadece mikrokopya olarak mevcut. Sovyetlerin ilk dönemindeki komünist gelecek hayallerinden birini yansıtan bu belge, “aydınlanma” kelimesinin Sovyet bağlamında neden özgül bir anlam taşıdığını anlamamıza yardımcı oluyor.
-
29/11/2019
Sanat, tekniğin “gelişmemiş aletler evresi”nde olduğu, ekonomi biçimlerinin de ilkellik içinde çırpındığı ilkel kültürler çağında doğdu. Sonra ortaçağın lonca zanaatkârlarının demirhanesinden geçti. Burjuva kültürünün riyakârlığıyla tekrar ısıtıldı ve nihayet çağımızın makine dünyasına toslayarak çöktü.
-
12/6/2019
İlk bakışta bu çalışmanın konusu şaşkınlık uyandırabilir. Burada söz konusu olan, ilkesel açıdan birbirine tümüyle zıt olan, yahut karşılaşmaları fazlasıyla problemli olan iki gerçekliği ilişkilendirmek: sanat ile, çeşitli biçimleri altında iktisadi zenginlik – altın, para, sermaye.
-
11/6/2019
Sanatın özerkliği, özgür olmayan toplumdaki bireylerin esaretini yansıtır. İnsanlar özgür olsaydı, sanat bu özgürlüğün formu ve ifadesi olurdu. Sanat, esaretin damgasını taşımaya devam ediyor, ama ona meydan okuyarak, özerkliğini kazanıyor...
-
22/5/2019
Haz zamanını geri kazanmak için verilen mücadele, “kısa gecelerde dörtnala sevişmek”, bir başka deyişle, arzu için göze alınan uykusuzluk ve emek bir direniş biçimidir...
-
10/5/2019
Hakiki bir gelenek ancak sanatın hayata ilham kaynağı olduğunun bilincine varılmasıyla tesis edilir – teselli olduğuna dair kabulle değil...