-
2/12/2021
AB fonlarıyla çıkarılan ve Akdeniz kültürüne odaklanan "Babelmed" adlı dergide, 2007 senesinde Lübnanlı eleştirmen, şair ve gazeteci Yusuf Bazzî’nin bir yazısı yayınlandı. Bazzî yazıda, çağdaş sanat üretiminde küresel kültür fonlarını eleştiren yerli yazarlara çatıyordu.
-
12/3/2020
Şunu anladım ki, Devrim’den önce idealleri ve hayalleri olan tüm devrimci şairler, uğruna şiirler yazdıkları gerçeklik karşısında ölüme sürüklenebilirler. Ve eğer Devrim’in gerçekliği bu şairlerin hayallerini ve ideallerini yıkıp geçmiyorsa, o devrim içi boş bir kelimeden ibaret demektir.
-
5/11/2019
Engels, bir yazarın akışları takip etmekten ve böylece onların yayılmasına sebep olmaktan kendini alıkoyamadığı için büyük bir yazar olduğunu, uzun zaman önce, Balzac üzerinden göstermiştir...
-
1/10/2019
Bir alan haline gelmek, mutlak özerklik, katıksız özgürlük katına yükselmek demek değil. En özerk alanların bile, üzerlerinde etkide bulunan alandışı ilişkileri vardır. Sözgelimi bugün televizyon hemen hemen her alan üzerinde etkide bulunur...
-
21/5/2019
Estetik rejimde bildiğimiz haliyle sanat, belirli bir eşitliğin yürürlüğe sokulmasıdır. Bu işlem, güzel sanatların hiyerarşik sisteminin yıkılmasına dayanır. Bununla birlikte, genel eşitliğin, siyasi eşitliğin ve estetik eşitliğin hepsinin birbirine denk olduğu anlamına gelmez bu.
-
16/4/2019
Aydın paradoksal bir varlıktır. Bu paradoksal niteliği, ya saf kültür ya da siyasi angajman biçimindeki klasik ikiliği sorguladığınızda anlayabilirsiniz ancak. Aydının tarihsel oluşumu, bu karşıtlığı aşmasına dayanır...
-
28/3/2019
Kamusallığı bir kurumdan, devletten, merciden, hukuktan, kanundan talep etmek, bu kavramın doğasına aykırıdır. Kamusallığı biz üretiriz. Özel, öznel, konformist alanımızdan çıkarak iyiyi tasarlamaya niyetlendiğimizde, kamusal alanın yaratıcı etkisinin dönüştürücülüğüne kapılırız.
-
26/3/2019
-
10/11/2018
Çağdaş edebiyat, dünyanın gidişatına, düşman cepheler oluşturacak kadar teslim olmuş değil henüz. Sartre yanlısı ak koyunlar ile Valéry yanlısı kara koyunlar henüz birbirinden ayrılmadı...
-
27/6/2018
Théophile Gautier 1850’lerde “sanat için sanat” kavramını geliştirdiğinde, ilerde modernizmin temel temaları haline gelecek söylemsel çatışmaların da sınırlarını belirlemişti. Mit ile sekülerlik, gelenek ile modernlik diyalektiğinde örneklenen karşıt güçler, daha 1860’larda, Manet’nin resimlerinde kendini hissettiriyordu...
-
25/6/2018
Sanat eseri ancak özerk olduğunda politik bir ifade kazanır. Estetik form, sanatın toplumsal işlevi bakımından esastır. Formun nitelikleri baskıcı olan toplumun niteliklerine karşıttır, bu topluma ait hayatın, emeğin ve aşkın niteliklerini reddeder.
-
3/6/2018
Sanat kural tanımaz olma özgürlüğünü kullandığında, politikadan, bilimden, dinden, ekonomiden, tam da kendinden beklediği şeyi talep eder: hukuken icazet aldıkları şeyi yapmak yerine, sanatın özgürlüğünde örneğini bulan özgürlüğü kullanmalarını.
-
1/6/2018
Sık sık iddia edildiği gibi eleştirinin ve sanatın sonunu mu yaşamaktayız? Sanata ilişkin umutlarımızı bir kenara mı koyalım? Bence aksine... Eleştiri, daralan, uzmanlaşan, tüketim kültürünün işleyişine feda edilen kabuğunu kırmaktadır.
-
13/5/2018
Sanatın sınırlarıyla ilgili merak, "sanat nedir?" sorusuyla birlikte başlamış. "Sanat nedir?" diye sorunca, ister istemez "sanatın sınırları" da işin içine girmiş. Sanat kendi varlığını, ontolojisini, dolayısıyla da sınırlarını keşfetmeye özerkleşme süreciyle başlıyor...
-
16/3/2018
H&M, yeni reklam kampanyasında graffiti sanatçısı Jason “Revok” Williams’a ait bir eseri izinsiz kullandı. Eserinin H&M markasıyla özdeşleştirileceğini düşünen Williams, moda şirketine ihtarname göndererek, eserinin tanıtım filmlerinden çıkarılmasını talep etti.
-
12/3/2018
Büyük modaevleri de, müzelerin, küratörlerin ve sayısı giderek artan sanatçıların kur yaptığı sponsorlar kulübüne dahil oldu. Paçavra ticareti yapanlar, petrol şirketlerinin, lüks araba üreticilerinin ve bankaların saflarına katıldı.
-
27/2/2018
Documenta sırasında masumiyetimi yitirişimin ardından, kiramı ödemek için hiçbir zaman eserlerimin satışına bel bağlamayacağıma dair kendi kendime söz verdim...
-
9/9/2017
Formlar siyasi anlamda sınıflandırılabilir mi? Kimilerine devrimci, kimilerine gerici denebilir mi? Gerçekliği yansıtan formlar "muhafazakâr", gerçekliği reddedenler yıkıcı mıdır? Maleviç'in soyut bir geometriyle ifade ettiği ütopyayı, Rodçenko gerçekçi figürlerle yansıttığında o propaganda mıdır? İlki avangard, ikincisi müesses midir, resmî midir?
-
25/8/2017
Sanat galerileri bir bir kapanıyor. Sadece İstanbul'da değil, her yerde. Zaten bir süredir sanat galerilerini gezmeye pek kimse gitmiyordu. En gözdeleri bile açılış ve satış mekânları haline gelmişti...
-
3/7/2017
Akira Kurosawa’nın "Yojimbo" filmini seyredin. Sonradan Sergio Leone bu filmi, başrolünde Clint Eastwood’un oynadığı "Bir Avuç Dolar" adıyla uyarladı; o yüzden konusunu biliyor olabilirsiniz. Ama yine de siz muhakkak Kurosawa’nınkini izleyin.