-
22/8/2021
Kıyamet fikri, ilk ortaya çıkışından beri ütopyacı düşünceye eşlik etmiş; onu bir gölge gibi, geride bırakılamayan bir arka yüz gibi takip etmiştir... Dünyanın sonu fikri, bir negatif ütopyadır.
-
27/6/2021
Me-ti şöyle dedi: Üretim ilişkileri her türlü ahlakın ve ahlaksızlığın kaynağıdır. Özgürlük, incelik, adalet, zevkiselim ve cömertlik, birer üretim meselesidir, dedi Me-ti, kendinden emin.
-
19/6/2021
Klasik yazarlar [Marx ve Engels] en karanlık ve kanlı zamanları yaşadılar. En neşeli ve inançlı insanlar onlardı.
-
11/4/2021
Gönlüm rahat çıktım dağın tepesine,
Hastane, hapishane, kerhane, araf, cehennem,
Kent görünüyor tüm genişliğince...
-
20/12/2020
Çok görüp geçirmişliğin sonucunda yaşanan umutsuzluğu sağaltmak istiyorsak, kendimizi sadeleştirip yüreğin kendiliğindenliğine yeniden güven duymamız gerekir. Bereket versin ki ironi bu sadeleştirmeye karşı koymadığı gibi, neticede destekler onu.
-
6/10/2020
Çağdaş faşizm diye bir şey var mı? Bu soruya cevap vermeye çalışırken karşılaştığımız en temel zorluk, neredeyse sadece tarihsel analojiye bel bağlıyor olmamız.
-
3/10/2020
Biz eski kuşak sinematograflar, çok ender bir olay yaşadık: bir sanat formunun doğumuna ve ölümüne tanıklık ettik. Eski sanatın yanında kendine bir yer talep eden yeni bir sanat biçimi olarak yaratıcı sinemanın ortaya çıkışını gördük. Sonra da tümden yok oluşunu.
-
23/8/2020
İki milyarı aşkın televizyon ekranının hiçbir zaman kararmadığı yerde, görülen dünya, “televizyondan görüldüğü haliyle” dünyadır. Televizyonda gördüklerinizin yalan mı doğru mu olduğunu sormanın pek de faydası yoktur.
-
12/7/2020
Geçmişin sanatı, proletaryanın duygularını ve mizacını eğitebildiği ölçüde, onu derinleştirip aydınlatmaya, zorlu yolculuğu boyunca insanlığın yaşamının tüm alanlarına vâkıf olmasını sağlamaya hizmet etmeli; ama bir ajitasyon aracına, propaganda aletine dönüşmemeli.
-
4/7/2020
Arap halkı değil, Balkan halkı değil, kadim halk değil
canlı bir memleket, Avrupa memleketi,
nesin sen peki? Çocukların diyarı, açların, yolsuzların...
-
15/4/2020
Hastalık, enformasyon teorisindeki anlamıyla bir parazittir. Hekim de o parazitin tercümesiyle beslenir.
-
12/3/2020
Şunu anladım ki, Devrim’den önce idealleri ve hayalleri olan tüm devrimci şairler, uğruna şiirler yazdıkları gerçeklik karşısında ölüme sürüklenebilirler. Ve eğer Devrim’in gerçekliği bu şairlerin hayallerini ve ideallerini yıkıp geçmiyorsa, o devrim içi boş bir kelimeden ibaret demektir.
-
10/3/2020
Ancak ve ancak, bir eleştiri alanının nasıl doğduğunu ve nasıl dönüştüğünü anlarsak, akademik eleştiriden estetik eleştiriye ve bugün bildiğimiz eleştirmen figürünün icadına nasıl geçildiğini anlayabiliriz; Manet’nin devriminin tetiklediği dönüşümlerden biridir bu icat, ve bizzat kendisi de bu devrimin ürünüdür.
-
27/2/2020
Benjaminʼin Alman Romantizminde Eleştiri Kavramı adlı eserinde ortaya koyduğu tez, eleştirelliği sanat eserinin hem tamamlanması hem de yıkılması olarak gören romantiklerin yaklaşımını tasvir eder.
-
21/2/2020
Bir sanat eseriyle kurulan iletişim, büyük ölçüde bilinçdışı düzeyde gerçekleşir – burada bilinçdışından kasıt, hem alışkanlıklarımıza işlemiş olan her şey, hem de kelimenin psikanalizdeki anlamıyla bastırılmış olan her şeydir.
-
18/2/2020
Resmî iktidarın anıtsal mimarisine aşinayız – özel şirketlerin, sanat kurumlarının ve istikrarlı hükümetlerin zenginliğini gösteren büyük ve pahalı yapılar. Peki yerleşik otoriteye karşı direnişin mimarisi?
-
6/2/2020
Benim tek beklentim eleştirmenin bir nebze aklıselimi olması. Diliyorsa Tolstoy’dan nefret edebilir, ama en azından önce onu incelemesini, birkaç kitabını okumasını beklerim...
-
1/2/2020
Bir gelenek olarak aktarıldığı takdirde, yetki sahibi olur geçmiş. Yetki kendini tarihsel açıdan sunduğunda ise gelenek halini alır. Walter Benjamin kendi döneminde meydana gelen gelenek kırılması ve yetki yitiminin telafi edilemez olduğunun farkındaydı...
-
21/1/2020
Ben, Antonin Artaud, kendimin oğluyum, kendimin babası, kendimin anası, ve kendim...
-
14/1/2020
İktisadın, bilginin, ekolojinin, dilin alanı siyasetin mekânıyla ne örtüşür ne de ona indirgenebilir. Ancak bu alanların birbirinden ayrılmasıyla, siyasete özgü bir mekânı açığa çıkarmak mümkün olur. Stalinist bürokratik totalitarizme karşı bu ayrışma sanat konusunda tüm haşmetiyle kendini gösterdi...