-
12/5/2019
Foucault, Collège de France’ta verdiği derslerden birinde, bir noktada yeni bir iktidar-figürünün ya da hükümranlık türünün ortaya çıkabileceğine dikkat çekmişti: Müstehcen bir iktidar figürü...
-
10/5/2019
Hakiki bir gelenek ancak sanatın hayata ilham kaynağı olduğunun bilincine varılmasıyla tesis edilir – teselli olduğuna dair kabulle değil...
-
7/5/2019
Yükselişe geçen gerici ve milliyetçi Avrupafobik hareketler, 20 yıldır bizzat AB Komisyonu tarafından yürütülen politikaların bir ürünü. Avrupa Birliği, kurallarını bütün üye devletlere dayatan finans kapitalizminin maşası haline geldi...
-
4/5/2019
Tutkuların (kişisel oldukları için) tanımları gereği “özel” ve apolitik oldukları fikrini geçersizleştirmekle işe başlamak gerekiyor. Hayır efendim, tutku özel değildir! Aşk denen tutku için bile böyledir bu...
-
26/4/2019
Proleterler her şeyden evvel “göçmen”dirler. “Hepimiz göçmeniz” sloganı, iyi niyetli olmakla birlikte yanlış bir slogandır – tam da hepimiz göçmen olmadığımız için...
-
22/4/2019
Yeni hayat ve sanat biçimleri yaratma yetisine sahip insanlık, eski katedral ve müzelerin üzerlerindeki tüm yaraları saracaktır… Notre Dame’ın var olması iyidir.
-
19/4/2019
Kapitalizme karşı olmadan faşizme karşı çıkanlar, barbarlıktan türeyen barbarlığa veryansın edenler, danayı katletmeden etini yemek isteyenlere benziyor. Danayı yemek istiyorlar da, kan görmek hoşlarına gitmiyor...
-
8/4/2019
Mevcut yasak ve artan siyasi aforoz koşullarında, abartılı kampanyaların ve bir nevi “biyopolitika” karikatürü oluşturan yeni düzenlemelerin karşısında, sigara içmek bir metafora dönüşüyor...
-
27/3/2019
Günümüzde faşizmi, duyguları yakalayan ve öznellikleri yönlendiren bir makine olarak görebiliriz. Otoriter emeller ve kindar dürtüler (veya temel duygular) burada birbirinden ayrılamaz; günümüzün moleküler faşizminin toprağı burasıdır.
-
22/3/2019
Burjuvazinin çelişkilerinden biri, sanatsal ve entelektüel yaratıma ilke olarak saygı duyarken, bu tür eserlere ilk aşamada karşı çıkıp daha sonra onları kullanmasıdır.
-
14/3/2019
Sık sık tekrarladığım bir söz var: Bir hakikatin “militanı” olmak gerekir. Bencilliğin insanı bir hakikatten vazgeçmeye götürdüğü her yerde kötülük vardır.
-
22/2/2019
Başlangıçlar sonlarına ulaşmaz, yarı yolda kalır. Ama bu aynı zamanda, özneleri değişse bile yeniden başlamayı hiç bırakmadıkları anlamına gelir. İsyanın gerçekçiliğidir bu – açıklanamaz bir gerçekçilik, imkânsızı isteyen bir gerçekçilik...
-
14/2/2019
Ne zaman bir sorunun –diyelim adaletsizliğin– nedenleri ve idamesi konusunda daha köklü bir sistemsel incelemeye ihtiyaç olduğu anlaşılsa, duyguların değerinin yükseltilmesi tam o noktada kendini gösteriyor...
-
6/2/2019
Postmodern kısırdöngüden çıkmanın bir tek yolu var: teorinin yeniden, “soyut emeğin” ve modern toplumsal cinsiyet ilişkilerinin krizinden başlayarak “bütünlüğü” ele alması ve kapitalist ontolojiye yönelik radikal bir eleştiri ortaya koyması. Belki böyle bir eleştiri sayesinde, sanat da kışkırtıcı niteliklerini yeniden kazanabilir.
-
24/1/2019
Yeni kapitalizm, nasıl ki talebi öngörmek, hatta zaman zaman bilfiil yaratmak zorunda olduğunu anladıysa, “kamuoyu” dediği şeyi de yönlendirmekle kalmayıp yaratmak zorunda olduğunu anladı. Şimdi bunu yapmak için elinin altında eşi görülmemiş kanaat araçları var...
-
4/1/2019
Louvre’un şeref salonunda müzeye büyük teberrular yapan şahsiyetler arasında Mahmut II ve Abdülhamit II gibi padişahların isimlerinin bulunması bilhassa nazarı dikkati celbeder. Bu da bize eserlerimizin harice taşınmasında; Fransız ve İngiliz müzecilerinin gayretlerinden ziyade, bu iki hükümdarın hatalarının sebebolduğunu göstermektedir.
-
19/12/2018
Fosil yakıtlar ve emek gücü, ikisini de aşmış gibi görünen sanayi-sonrası dijital toplumun endüstriyel bileşenleridir; halbuki aşılmamış, sadece bastırılmışlardır ve yerin altında var olmaya devam ederler: petrol, jeolojik katmanların arasında, emek gücü ise yeraltındaki terhanelerde...
-
17/10/2018
Batı'da sergilenen Afrikalı sanatçılar "sirk hayvanları” gibi, Batı'yı eğlendirmek için Karanlık Kıta'dan getirilen nadireler gibi takdim ediliyor. Böylece Batılı “dâhi sanat ustalarının” yeniden değer kazanması gizleniyor ve “gittikçe yayılan enternasyonalizm” izlenimi beslenip duruyor.
-
10/10/2018
Romantik sanat ve edebiyatın tamamı bir anlamda hipokondriyaktır: kendi benliği ile dünya arasına sağlam bir sınır çizemediği için suçluluk duygusunun etkisiyle ilaç bağımlısı olan, veya her an gelecek ölüm saplantısıyla kendini hırpalayan bir şair...
-
30/9/2018
“Çağdaş sanat ortamı” son derece merkezîleşmiş bir apartheid sistemi üzerine kurulu. Avrupamerkezli olmanın da ötesinde, Manhattan-merkezli bir sistem bu...