-
23/12/2018
Hindistan’ın 1947’de bağımsızlığını ilan edip Nehru önderliğinde seküler bir ulus inşası sürecine girmesinden sonra, Bombay’da biraraya gelen bir grup sanatçı, Hint modernizminin tohumlarını attı.
-
18/12/2018
Birçoğumuz bunu şaşırtıcı bulabilir ama, “modernizm” terimi 1880'lerde, metropol Batı ülkesi olmak şöyle dursun, dünya ekonomik düzeninin merkezinde bile bulunmayan bir ülkede, Nikaragua’da ortaya atılmıştır...
-
17/12/2018
Nasıl oluyor da, 1940’larda Sri Lanka modernizminin başını çeken ve, tüm engellere rağmen, dünyanın en tanınmış kadın mimarları arasında sayılan Minette de Silva’nın binaları bugün artık bilinmiyor?
-
24/11/2018
Tanpınar’ın nasıl ve neden kimliğimize dair sorduğumuz soruların cevaplarını bulmak için tekrar tekrar dönülecek bir adres haline geldiğini anlamak, ancak içine doğduğu dönemin yol açtığı kültürel huzursuzlukları anlamakla mümkündür.
-
3/10/2018
Batı’da Afrika sanatının sanat sayılmasının, yani bir bireysel deha ve yaratıcılık işareti sayılmasının tarihi 100 yılı geçmez; Kant, Hegel, Hume ve Rousseau gibi 18. yüzyıl filozoflarının Afrika kültürü hakkındaki karanlık yargılarının da bunda payı olmuştur.
-
18/9/2018
Michel Foucault 1971’de Tunus’ta Manet üzerine konferansını verdiği sırada, Paris’teki Collège de France’ta profesörlük ataması yapılmıştı; üniversitenin hiyerarşisindeki en yüksek noktaydı bu makam. Foucault’nun Hapishaneler Hakkında Bilgi Grubu’nu kurmasından üç ay önceydi...
-
14/9/2018
Brezilyalı ressam Tarsila do Amaral’ın 1928 tarihli, "Abaporu" başlıklı resmi ülkenin sanat tarihinde modernist bir devrimin başlatıcısı sayılır.
-
7/9/2018
Yazar ve şair Oswald de Andrade, eşi ressam Tarsila do Amaral ve birkaç arkadaşları, 1920’lerde Brezilya’ya özgü bir modernizm yaratmanın peşine düştüler. Andrade, eşinin ona hediye ettiği bir tablodan etkilenerek bir akım yaratmaya girişti ve bir manifesto yazdı: "Manifesto Antropófago".
-
24/8/2018
Tarsila do Amaral 20. yüzyılın ilk yarısında yeşeren Brezilya modernizminin önde gelen sanatçılarından. 1920’de Paris’e giden ve bir süre Académie Julian’e devam eden Amaral, Brezilya modernizmine özgü bir dil geliştirirken, Avrupalı avangard sanatçılardan etkilendi.
-
12/8/2018
Asmund Havsteen-Mikkelsen, Danimarka’daki Vejle fiyordunda Eylül ayına kadar sürecek Yüzen Sanat Festivali’ne "Flooded Modernity" başlıklı bir heykelle katılıyor.
-
25/8/2018
Formalizmin, ekspresyonist sanata atfedilebilecek en son kusurlardan biri olduğuna şüphe yok. Bilakis, ekspresyonizmin bir kusuru varsa, tam da formu ihmal etmesiydi; ekspresyonizme damgasını vuran kusur, biçimsizliğiydi. Ama bu kusurunu, halka yakınlığıyla, halk sanatını kullanma tarzıyla haydi haydi telafi ediyordu.
-
27/6/2018
Théophile Gautier 1850’lerde “sanat için sanat” kavramını geliştirdiğinde, ilerde modernizmin temel temaları haline gelecek söylemsel çatışmaların da sınırlarını belirlemişti. Mit ile sekülerlik, gelenek ile modernlik diyalektiğinde örneklenen karşıt güçler, daha 1860’larda, Manet’nin resimlerinde kendini hissettiriyordu...
-
1/6/2018
Sık sık iddia edildiği gibi eleştirinin ve sanatın sonunu mu yaşamaktayız? Sanata ilişkin umutlarımızı bir kenara mı koyalım? Bence aksine... Eleştiri, daralan, uzmanlaşan, tüketim kültürünün işleyişine feda edilen kabuğunu kırmaktadır.
-
27/4/2018
Özellikle postmodernizme ilişkin yoğun spekülasyonların ardından, “modernizm” her vesileyle karşımıza çıkan, ama birbirinden oldukça farklı anlamlarda kullanılan bir terim halini aldı. Birçok çalışmada bu terim kavramsallaştırılmadan, açıklanmadan kullanılıyor...
-
25/3/2018
Hakkı Anlı’yla Paris’te iki kez buluştuk ve uzun uzun görüştük. İlki 1986 yılındaydı. Evinde ziyaretine gittim. Fena halde hastaydı ve çıkamıyordu. Oldukça perişan bir tabloydu karşılaştığım. Küçücük, köhne bir evde kedisiyle yapayalnızdı Hakkı Anlı...
-
20/2/2018
Sanatın ve estetiğin ne olduğuyla ilgili, modernliğin Rönesans'tan başlayarak geliştirdiği normlar parçalanıyor. Bilginin bütün alanlarında olduğu gibi, sanatta da normativizmin yerini rölativizm alıyor. Dolayısıyla çağdaş müze de rölatif bir nitelik kazanıyor.
-
7/3/2017
“Modern” sözcüğü, bir terim olarak 16. yüzyıl sonlarında duyulmaya başladığında “şimdi” sözcüğüyle aşağı yukarı eşanlamlı kullanılıyordu, ve her durumda, o dönemi ortaçağ ile kadim zamanlardan ayırmaya yarıyordu.
-
29/12/2016
Sanat eserleri, edebiyat da dahil, katıksız birer yapıntı, birer ürün olarak, dahil olmaktan kaçındıkları pratiğe yönelik birer talimattırlar: olması gerektiği gibi yaşanan hayatın üretimi.
-
5/10/2016
Neredeyse bir asırdır sanat pratiğinde bir gerilla savaşı geleneği gelişmekte. Temsil biçimleriyle ilgili tartışmaların kıyısında kalan “yer” meselelerini görmezden gelmek günden güne daha zor bir hale geliyor: Nerede oluyor? Sanatçı nötrleştirilmeye, depolanmaya direniyor ve böylece toplumun asayişini bozuyor. Bir yerde sergi açmaktan ziyade bir yeri sergiliyor.
-
9/10/2016
Realizm-modernizm tartışmasından çıkaracağımız ders, her iki kavramı da, devreye sokuldukları tarihsel ve toplumsal konjonktür bağlamında yargılamak gerektiğidir. Geçmişin can alıcı mücadelelerine belli bir saf tutarak bakmak, ne iki taraftan birini seçmeyi gerektirir, ne de uzlaşmaz farklılıklar arasında uyum sağlamaya çalışmayı.