-
9/7/2023
Paul Cézanne ve Émile Zola’nın 12-13 yaşlarında ortaokul sıralarında kurdukları dostluk, ikisinin de yaşamlarında ve yapıtlarında derin izler bırakır; sanat ve edebiyat tarihçileri, yaşamöyküsü yazarları tarafından sıklıkla işlenir...
-
5/5/2023
Goncourt Kardeşler’in, Hugo’nun, Zola’nın romanda yaptığını, Manet resimde yapar. Bu modern teknik yaklaşım, geçmişten, Barok resmin güçlü ışığından, Vermeer’in "camera obscura"sından gelmektedir...
-
10/8/2022
Köksal’ın ekolü, 17. yüzyıldan bu yana gelen modern düşünsel geleneğin bu çetin coğrafyadaki güçlü ve yaratıcı bir uzantısı. Bu kitap da, modern sanatı çalışmasının nesnesi haline getirip dönüşlü düşünceyi işleterek bunu kanıtlıyor.
-
15/6/2022
Estetik modernizm sanatın en genel anlamda modernlikten özerkleşmesine ve modernliğe karşı mücadelesine dayanır. Modernizm, kültürel ve estetik anlamda modernliğe karşı örgütlenir...
-
31/5/2021
"Modernizm Kavramı ve Türkiye’de Modernist Sanatın Doğuşu", modernlik, sanat ve tarihyazımı arasındaki karmaşık ilişkiyi ele alıyor. ‘Batı-merkezli bir sanat tarihi yazımı dışında başka bir sanat tarihi mümkün mü?’ sorusuna odaklanıyor.
-
8/5/2021
LEF, kendileri dışında herkesin sanatçı olarak tarif edeceği insanlardan oluşan bir grup; edebiyat, tiyatro, resim, eleştiri ve sinema alanında çalışıyorlar. Özünde rasyonel ve materyalistler...
-
11/4/2021
Gönlüm rahat çıktım dağın tepesine,
Hastane, hapishane, kerhane, araf, cehennem,
Kent görünüyor tüm genişliğince...
-
4/3/2021
Türkiye’de 1900-1950 dönemine ait sanat tarihinin kökleşmiş, kurumsallaşmış bir ana anlatısı var. Cumhuriyetin kuruluş aşamalarındaki sanatın, kronolojisini tanımlayan bir omurgası var. Sanatta gerek Batılılaşmanın gerekse ulusallaşma ve modernleşmenin dönemlerini bu anlatı belirliyor.
-
12/6/2020
Fénéon'un anarşistliği entelektüel kimliğinin; galerici, editör, eleştirmen olarak üretimleri de anarşistliğinin karşısında konumlandırılır. Fénéon da bu konumları pek umursamamış, altlarını oymakta sakınca görmemiştir. Alfred Jarry’nin söylediği gibi: “Fénéon sessizliktir.”
-
30/5/2020
Manet’nin sebep olduğu kriz, temelde, bir estetik dil kriziydi: İnsanlar, resimler hakkında nasıl konuşacaklarını bilemez oldular. Hakkında nasıl tartışacaklarını bilemedikleri, üzerine söyleyecek tek bir lafları olmayan bir şey yapıyordu Manet.
-
10/3/2020
Ancak ve ancak, bir eleştiri alanının nasıl doğduğunu ve nasıl dönüştüğünü anlarsak, akademik eleştiriden estetik eleştiriye ve bugün bildiğimiz eleştirmen figürünün icadına nasıl geçildiğini anlayabiliriz; Manet’nin devriminin tetiklediği dönüşümlerden biridir bu icat, ve bizzat kendisi de bu devrimin ürünüdür.
-
30/7/2019
Steinberg kendisini bir yazar olarak tanımlıyor, "çizen bir yazar". Ve "çizim çizdiğini" söylüyor. Steinberg’in 20. yüzyıl modernizmi üzerindeki etkisi, Daumier'in 19. yüzyıldaki etkisiyle kıyaslanabilir.
-
11/6/2019
Sanatın özerkliği, özgür olmayan toplumdaki bireylerin esaretini yansıtır. İnsanlar özgür olsaydı, sanat bu özgürlüğün formu ve ifadesi olurdu. Sanat, esaretin damgasını taşımaya devam ediyor, ama ona meydan okuyarak, özerkliğini kazanıyor...
-
21/5/2019
Estetik rejimde bildiğimiz haliyle sanat, belirli bir eşitliğin yürürlüğe sokulmasıdır. Bu işlem, güzel sanatların hiyerarşik sisteminin yıkılmasına dayanır. Bununla birlikte, genel eşitliğin, siyasi eşitliğin ve estetik eşitliğin hepsinin birbirine denk olduğu anlamına gelmez bu.
-
3/4/2019
Sovyet sanatının en çok reddedilen dönemi, muhtemelen sosyalist realizmin egemenliği altındaki dönemdir. Habis politikalarla ve gerici bir estetikle özdeşleştirilen sosyalist realizm, uzun yıllar boyunca sanat tarihinin uzak durulan konularından biri olmuştur.
-
6/3/2019
"Mapping Modernisms", modernizmin Batı anlatılarında kurgulandığı gibi Batı merkezlerinden çevre ülkelere doğru ilerleyen bir yayılma süreci olmadığını, dünya çapında gelişen karmaşık bir etkilenme ve alışveriş ağı olduğunu gösteriyor.
-
28/1/2019
1946'da Paris'e göçen Nejad Devrim, Türkiye'de sanatın özerkleşmesinin yolunu açan modernist hareketin öncülerinden sayılır. Sürrealizmin kurucularından, ünlü şair Paul Éluard ve dadacı Tristan Tzara'nın şiirlerine gravürler yapmış, bunlar sınırlı sayıda çoğaltılan özel kitaplarda derlenmiştir.
-
25/1/2019
"Türk modernizmine geçişte Nejad'ın öncülüğü" dediğiniz zaman en önce sormak gerekir: "Modernizm nedir?" Ondan sonra da: "Türk modernizmi nedir?" Türkiye'de bir estetik modernizm önermenin, düşünmenin yolu nasıl açılmıştır sanat tarihinde?
-
18/1/2019
Manet, eserine bir anlamın “okunur olması”nı sağlamak gibi bir amaç taşımayan bir kurgu nakşetmekle, resme bir anlatı olarak bakan, bir “hikâye”nin dramatik temsili olarak bakan akademik gözün beklentilerini çok temel bir yönden boşa çıkarmıştır...
-
14/1/2019
Çağımızın inşa ettiği yegâne katedral, müzelerimizdeki modern resimlerdir. Ama bu özünde gizli bir katedraldir. Bugün kutsal olan şey duyurulamaz; kutsal olan artık sessizdir. Onun hakkında konuşmak mümkündür, ama bu, mutlak bir sessizlik hakkında konuşmak olur.