-
1/8/2019
Küresel sanat dünyasında bir proje, işe başlandığında sadece bir potansiyel olarak mevcuttur. Sanat kurumlarının sermayeleştirdiği şey, aslında sadece bir potansiyel ve onun vaadidir. Virno’ya göre, tam da bu, post-Fordizmin iş çerçevesinin özünü oluşturur.
-
8/6/2019
Bugün politikadaki temel ayrım, birçoklarının gözlemlediği gibi, sınıf değil kültür. Göçmenlerle ilgili görüşleriniz nedir? Yurtsever misiniz? Çokkültürlü Londra size hâlâ Britanyalılık hissi veriyor mu?
-
17/10/2018
Batı'da sergilenen Afrikalı sanatçılar "sirk hayvanları” gibi, Batı'yı eğlendirmek için Karanlık Kıta'dan getirilen nadireler gibi takdim ediliyor. Böylece Batılı “dâhi sanat ustalarının” yeniden değer kazanması gizleniyor ve “gittikçe yayılan enternasyonalizm” izlenimi beslenip duruyor.
-
5/9/2018
Modern sanat tarihi, çok büyük ölçüde, ulusların sanatının tarihi olarak yazıldı ve yapıldı. İnceleme konusunun sınırlarının bu şekilde belirlenmesi büyük oranda bir kurguydu, ama birkaç yüzyıl boyunca bu kurgu bir nevi gerçeğe-benzerlik görüntüsü arz etti...
-
30/8/2018
Popüler kültür hakkındaki antropolojik çalışmaların çoğu, zımnen ya da alenen, çalışma nesnelerinin farklı bir kültür olduğu varsayımından yola çıkıyorlar: araştırmalarında, yerli olmayan köylü topluluklarını ya da kentli kesimleri konu edindiklerinde bile durum değişmiyor.
-
15/8/2018
Dünyayı bir piyasa gibi yönetmek, siyasi güçlerin azami düzeyde parçalanmasını gerektirir; başka deyişle, (etnik, dinî veya başka türden) “topluluklar” ve dinî köktencilik gibi ilkel ideolojik birlikler lehine, devlet güçlerinin fiilen imha edilmesini gerektirir.
-
14/8/2018
Geçmişin mirası olan kültürel farklılıkların yüceltilmesi ve ona eşlik eden güdük burjuva evrenselciliğinin postmodern eleştirisi, çağdaş emperyalizmin küreselleşme projesiyle tam bir uyum içindedir.
-
20/7/2018
Gramsci’nin “kültür” derken kastettiği şey, bizlerin bu sözcükten anladığımız şeyden basbayağı farklıdır. “Kültürel hegemonya” kavramı, entelektüellerin ya da muhaliflerin ana-akım medyadaki bitmek bilmeyen söylemlerini değil, bir partinin sınıf bilinci uyandırmak suretiyle geniş bir toplumsal kesim yaratma kabiliyetini ifade eder.
-
12/7/2018
"Popüler kültür" terimi, Britanya işçi hareketini canlandırabilmek ve demokratik bir sosyalist örgütlenmeyi tartışmak amacıyla Birmingham Üniversitesi’nde kurulan Kültürel Çalışmalar Merkezi çevresinde biraraya gelen Yeni Sol’un geliştirdiği paradigmalardan birini tanımlar...
-
14/7/2018
Bir kitlesel emek göçü sistemi yaratan neoliberal kapitalizm, aynı zamanda, zulüm ve direnişin potasında kimlikleri yoğuran süreçleri de hızlandırdı. Mesela Körfez ülkelerinde, inşaat alanlarında çalışan, kamplarda yaşayan, direnen ve greve giden Güney ve Güneydoğu Asyalı göçmenler arasında sınıfsal bir oluşum yaşandı.
-
3/7/2018
Nasıl ki bütün kimlik kategorileri, mekânın ve zamanın koşullarına bağlı, toplumsal yollarla inşa edilmiş ama yine de doğallaştırılmış kategorilerse, “sınıf politikası” ile “kimlik politikası” arasındaki mevcut yanlış ayrışma da böyledir...
-
22/4/2018
“Ulusal Antropoloji Müzesi’nin Topyekûn İmhası”, ekonomik ve politik iktidarların, sembolleri ve müze geleneklerini ideolojik amaçlarına alet etmelerini konu ediniyor. İdollerin ve binaların temsilen imha edilmesi, halen yaşamakta olan bu kültürlerin gerçekten imha edilişi üzerine kafa yormaya davet ediyor.
-
18/10/2015
Paris’in altı yıl önce kapatılan antropoloji müzesi Musée de l’Homme (İnsan Müzesi) 17 Ekim’de yeniden açıldı. Aynı nesnelerle durmadan farklı farklı insanlık masalları anlatılıyor, farklı farklı iktidarlar kuruluyor. Müzeler bize bir kez daha kim olduğumuzu öğretiyor.
-
30/4/2015
Bu yazı, çağımızda yeni bir dünya ve insan tasarımı rejimi olan "kültüralizm" ile iletişimin yeni evrensellerini tanımlamak için kullanılan ‘Yeni Medya’ kavramını inceleyerek, her ikisinin gücü ve sınırları üzerine bir tartışma zemini oluşturmayı amaçlamaktadır.
-
23/1/2015
Çatışmaları ve sorunları kültürel farklılıkların bir sonucu olarak görmek, günümüzde olağan kabul edilmekle beraber esas itibariyle olanaksız bir birleşime –demokrasi ile kapitalizmin birleşimine– meşruiyet kazandırmaya yarayabilir.
-
9/1/2015
Charlie Hebdo dergisine karşı düzenlenen katliamı kışkırtan, baştan aşağı sanat düşmanlığıdır. İkonoklazmdır. Post-sekülarizm vaazlarıyla dinsel ikonları yeniden tabulaştıran kültüralizmdir. Charlie Hebdo, kültüralizme, onun hortlattığı tabulara ve her anlamda kültlere karşı bir forum olmuştur.
-
8/1/2015
Çokkültürcülük, kabile toplumunun beslenmesinin önünü açtı ve Müslüman toplulukları içerisindeki ilerici eğilimleri zayıflatarak muhafazakâr dinî liderlerin elini güçlendirdi. Militan İslamcılığı bizzat yaratmadıysa da, Müslüman toplulukları içinde ona yer açılmasına katkıda bulundu.
-
6/12/2014
Julia Pastrana, 1834’te Batı Meksika’nın dağlarında dünyaya gelir. Doğduğunda annesi, Julia’nın görünüşünde doğaüstü güçlerin etkili olduğuna vehmeder. Yerli kabileler, ölü-doğum ve sakatlıklardan, şekil değiştiren bir kurt-adam cinsi olan "naualli"nin sorumlu olduğuna inanmaktadır.
-
19/9/2014
Modernlik sonrası dönemde, bir topluma, ya da toplumsal bir kesime, sınıfa ait olma kavrayışı giderek aşınmaya başlar. Modern toplumbilimlerin icadı olan “toplumsallık” kavramı entelektüel jargondan aforoz edilir. Yerini etnisiteye, mezheplere, tarikatlara ve diğer kültürel köklere dayalı cemaatlere bırakır.
-
18/9/2014
Geçtiğimiz günlerde, Kültür Bakanlığı’nın, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Sosyoloji Bölümü’ne Türkiye’deki etnik farklılıklar üzerine bir araştırma sipariş ettiği ortaya çıktı. Böyle bir araştırmanın sonuçlarının hükümetin siyasal stratejilerinin tasarlanmasında kullanılacağı muhakkak.