-
3/4/2019
Sovyet sanatının en çok reddedilen dönemi, muhtemelen sosyalist realizmin egemenliği altındaki dönemdir. Habis politikalarla ve gerici bir estetikle özdeşleştirilen sosyalist realizm, uzun yıllar boyunca sanat tarihinin uzak durulan konularından biri olmuştur.
-
18/3/2019
Rus Avangardı sergisi, sergi tarihimizde gerçekten eşsiz bir sergi. Sanıyorum, avangard hareketlere ait kapsamlı sergiler, 1992'de Ankara'da düzenlenen Cobra-Postcobra ile başlıyor. Diğerleri Nazan Ölçer'in açtığı Cobra (2012) ve Zero (2015-2016) sergileriydi. Şimdiki Rus Avangardı zirve.
-
14/6/2018
Ekim Devrimi’nden birkaç ay sonra, Halkın Aydınlanma Komiserliği'nin başına getirilen Anatoli Lunaçarski, ressam ve heykeltıraşlarla yapılan bir toplantıda şöyle der: “Az önce Lenin'le görüştüm. Bizleri sık sık şaşırtan ve sevindiren o heyecan verici fikirlerden biri gelmiş yine aklına..."
-
12/2/2018
Devrim ertesinde Bolşevikler, kadınları burjuva kadınsılıklarından kurtararak özgürleştirecek ve erkeklerle eşit bireyler olarak üretime katılmalarını sağlayacak bir kampanya başlatmışlardı. Rus konstrüktivistler ise, ezelden beri süregelen ve geleneksel olarak erkek olduğu varsayılan dâhi sanatçı kavramını reddediyor, kolektif yaratıcılığı yüceltiyorlardı.
-
3/2/2018
Rusya’da geçmişi pagan festivallerine dayanan, sonraları kilise törenleri ve çarlık merasimleriyle süregiden toplu gösteriler, Devrim sonrasında düzenlenen kutlamalarda bütün bir kenti içine alan kitlesel tiyatrolara dönüştü...
-
7/11/2017
Yalnızca sönük ve iktidarsız sanatçılar, eserlerini samimiyet arkasında gizlerler. Sanatın hakikate ihtiyacı vardır, samimiyete değil.
-
25/9/2017
Neden insanlar sanatçıların “yaratım”larını hayranlıkla seyretmekle yetiniyor? Bunun sebebi, işi bir ıstıraba, insanların boş vakitlerin özlemini duyarak yerine getirdikleri bir şeye çeviren kapitalist çalışma koşulları değil mi? Vasıflı bir üreticiyken bir seyirci-tüketiciye dönüşmek, ve böylelikle etkin yaratıcı sezgilerinizi kaybetmek normal bir şey mi?
-
24/9/2017
Faktografçılar estetik “olguları” (fact) sarsılmaz ve ebedi şeyler olarak değil, kültürel değerleme işlemi sonucunda ortaya çıkan görüngüler olarak kabul ediyorlardı. Onlar için, faktografi sabit bir tür değil, bir praksis tarzıydı. Olgu denen şey, bir üretim sürecinin sonucuydu.
-
16/8/2017
Sosyalizm mücadelesi sadece kapitalizme karşı savaşa, o savaşı sürdürmek için gereken güçleri biriktirmeye indirgenemez. Bu mücadele aynı zamanda olumlu, yaratıcı bir çabadır – bizzat proletarya içinde, kendi iç ilişkilerinde, gündelik hayat koşulları altında hep yeni sosyalist ilişkileri inşa etmektir. Sosyalist bir proleter kültürün inşa edilmesidir bu çaba.
-
24/5/2017
Üretimciliğin teorisyeni Boris Arvatov, ileri komünist gelecekte toplumsal çelişkiler çözüme kavuşturulduktan sonra bile resim ve heykel gibi geleneksel mecralara ihtiyaç duyulacağını savunuyordu. Bunun sebebi, ileri komünistlerin bile, travmalara ve duygulanımlara açık fiziksel bedenlere sahip olacak olmasıydı.
-
23/5/2017
Burada, 19. yüzyılın sonlarından 20. yüzyılın başlarına kadar Rusya’da, ve ardından da Sovyetler Birliği’nde, müze ve genel olarak sanat kavramının geçirdiği dönüşümlerin izleğini ve mantığını ortaya koymaya çalışacağım.
-
9/4/2017
Rusya dışındaki en büyük fütürist sanatçı kitabı koleksiyonuna sahip kurum olan Getty Araştırma Enstitüsü geçtiğimiz günlerde koleksiyonundan seçilmiş bazı ses şiirlerini internet üzerinden erişime açtı.
-
2/11/2016
Gustav Klutsis, Sovyet ajit-prop grafik tasarımının öncülerindendi; özellikle politik afiş, kitap tasarımı, dergi ve gazete illüstrasyonlarında fotomontaj tekniğini devrimci biçimde kullanmasıyla tanınıyordu.
-
5/9/2016
Devrimci zaman, hem tarihin kronolojik dizgesine, hem de günümüzde avangard kılığına girmiş modanın mükerrer “yenilik” jestine yılmadan karşı duran zamansal deneyim olarak anlaşılmalı. Sosyalist kültür ve avangard kültür, bu zamansallık üzerinden yeniden düşünülmeli.
-
18/7/2016
Önümüzdeki yıl, 1917 Rus Devrimi’nin 100. yıldönümü vesilesiyle Londra’da 20. yüzyıl başı Rus sanatına ait eserleri biraraya getiren bir dizi sergi açılacak.
-
15/1/2016
Popova 1924’te, 35 yaşındayken öldü. Lenin’in ölmesinden ve Stalin’in iktidara gelmesinden sonra Popova’nın meslektaşları ya sürgüne gittiler, ya da rejimin dayattığı sosyalist gerçekçi sanata boyun eğdiler. Popova böyle bir seçim yapmak zorunda kalmadı.
-
8/1/2016
Çocukken bir bira şişesinin içinde inşa edilmiş bir ahşap tapınak gördüğümü hatırlıyorum. Tatlin bunun tersi bir yöntem kullanıyor; Halk Komiserliği Dünya Konseyi için, spiral biçiminde bir tapınağın içine yerleşecek bir bira şişesi tasarlamak istiyor.
-
1/1/2016
Bu anıt fikrini ve formunu, sadece milyonlarca proleterin sahip olduğu bilincin gücü dünyaya getirebilirdi. Anıt bu güce dayanılarak gerçekleştirilmelidir çünkü bir idealimiz var: bütün dünyanın işçilerinin uluslararası birliğini klasik biçimde ve canlı olarak temsil eden saf yaratıcı form.
-
25/12/2015
Tatlin Kulesi, maddenin ve teknolojinin şiirselleştirildiği bir mimarlık tasarımıdır: Üçüncü Komünist Enternasyonal Anıtı olarak anılır. Aslında, Lenin’in 1918’de başlattığı Anıtsal Propaganda Planı’nın yarattığı hayal kırıklığı sonucunda tasarlanmıştır.
-
14/12/2015
Kapitalist sistemin işçilerin birlik içinde yürümesinden duyduğu korku, onların müziğinin özgürlük içinde oluşmasını engelledi... Fakat sonra devrim oldu. Aniden, o unutulmaz akşam, Kızıl Petrograd binlerce sesle inledi: sirenler, düdükler ve alarmlar...