-
15/6/2024
“Filtredünya” kelimesi, bugün yaşamlarımızı etkileyen, özellikle de kültür üzerinde ve kültürün yayılıp tüketilme biçimleri üzerinde muazzam bir etki yaratan uçsuz bucaksız, iç içe geçmiş ve dağınık algoritma ağlarını ifade ediyor.
-
13/2/2024
New Left Review dergisinin blogu NLR Sidecar’a yazdığı yazıda Rob Lucas, yapay zekâya dayalı makine öğrenimi eleştirilerinin pek üzerinde durmadığı bir konuyu ele alıyor. Yapay zekânın, yoldan çıkmış birkaç dev para ‘fabrikatörü’nün elinde tekelleşmesinin fecaatine değiniyor...
-
26/9/2023
Duchamp’ın eserinden önce pisuvar sadece pisuvardı. Ama Duchamp, bir perspektif değişimiyle, pisuvarı sanat eserine dönüştürdü. Orada yaptığı şey, sanat hakkında soyutlamaydı...
-
17/3/2023
Propagandanın kötü sanatla sonuçlanacağı genel kabul gören bir fikirdir. Ama propaganda her zaman bir Sam Amca afişi kılığında karşımıza çıkmaz. Bazen, makinenin egemenliğini savunan büyük, görkemli bir iddia biçimini de alabilir...
-
30/1/2023
İnsanların yapay zekâ konusundaki fikri popüler kültür üzerinden şekilleniyor: Terminatör gibi gişe filmleriyle ve insanlığı yok eden makinelerin başrolde olduğu kıyamet senaryolarıyla...
-
7/10/2022
Google’ın iletişim-enformasyon altyapısı, dijital alanı radikal olarak yaygınlaştırarak, işletilmeyi –dolayısıyla da hükmedilmeyi– bekleyen devasa miktarlarda veri yarattı. Bu tırmanış, sadece kapitalist kâr güdüsünün değil, aynı zamanda sibernetik büyümeye içkin olan mantığın eseriydi.
-
13/9/2022
-
9/8/2022
-
30/6/2022
İnternet, savaş amacıyla kurulmuştu. Sadece internet değil, üçboyutlu grafik teknikleri ve video oyunları da, ABD Savunma Bakanlığı’na bağlı DARPA bünyesindeki bilim insanları tarafından tasarlandı ve geliştirildi.
-
2/4/2022
2007 civarında, enformasyon cennetime bir şüphe yılanı sızdı. İnternetin, tek başına duran eski bilgisayarıma kıyasla üzerimde çok daha yoğun ve kapsamlı bir etki yarattığını fark etmeye başladım...
-
18/1/2022
Yücelik ve tekinsizliğin, amaçlanan etkiyi yaratmama ihtimali var – yüce ve tekinsiz ters teperek, gülünç ve kitsch olabilir...
-
2/1/2022
Yüz yıldan uzun bir zaman sonra, NFT, Duchamp’ın hamlesini ters çevirdi – veya belki de geç kapitalizm açısından asli olan enformasyonun metalaşma döngüsünü tamamına erdirdi...
-
17/11/2021
NFT’nin sanal nesneleri ve eserleri ticarileştirici anlayışına karşı; karşılıklı fikir alışverişini, birlikte çalışmayı hedefleyen platformlar ortaya koymak ve bu platformların uygun destek mekanizmalarıyla hayatlarını sürdürmeleri için çalışmak elzem gibi gözüküyor...
-
12/8/2021
Krizler, tabiatları gereği daima gelecek tasavvurlarına bağlıdır ve zaman algımızı değiştirirler: Geleceğin kontrol edilebileceğine ve şimdikinden başka bir konuma doğru yönlendirilebileceğine inandırır krizler bizi.
-
15/6/2021
Sanat, kara para aklayanlar için bulunmaz bir nimet. Hem kimliğinizi açıklamadan yüksek fiyatlara alım-satım yapabildiğiniz, hem de nakit ödeme seçeneğinin kabul gördüğü bir alan.
-
28/5/2021
Floransa’daki Uffizi Müzesi, geçtiğimiz günlerde bir Michelangelo NFT’sini 170 bin dolara sattı ve koleksiyonundan Botticelli ve Tiziano gibi sanatçıların eserlerini de NFT olarak satışa sunmaya hazırlanıyor.
-
21/4/2021
Adorno ve Horkheimer, kültür endüstrisinin “devasa bir müzik, eğlence ya da medya şirketi” formuna evrildiğini yazmıştı. Alışveriş merkezleri, spor müsabakaları ve konserlerle rekabet eden çağdaş sanat da çoktandır eğlence sektörünün parçası konumunda...
-
19/4/2021
NFT sanatı, gerek form gerek içerik olarak bütün sanat tarihini yağmalamanın meşru olduğu bir eklektizmden beslenir. Jameson’ın postmodernizmi tanımlarken belirttiği gibi, bir pastiştir. Parodinin parodisidir...
-
29/3/2021
Refik Anadol “bir medya sanatçısı olduğunu” söylüyor. Pigmentleri veriler (data). “Yapay zekânın yardımcı olduğu, düşünen bir fırça”yla boyuyor. Tualleri ise mimarlık...
-
15/2/2021
Egemen ideolojinin en büyük başarısı her daim kendisinin bir ideoloji olmadığı, gerçekliğin doğal kavranış yolu olduğu yönünde bireyleri ve toplulukları kandırabilmesi veya ikna etmesidir...