-
29/7/2024
Afrika’ya “dışardan” bakanların bildik görüşlerinde sürekli karşılaşılan sorunlardan biri, inançları ve eylemleri ısrarla ayrı ayrı tarif etmelerinden kaynaklanır. Bu bakış, geçmişin kültürlerini itinayla parçalara ayırıp bu parçaları bütünden kopuk şekilde incelemeye meyletmiştir...
-
7/11/2022
Müzeler, tarihî nesneleri barındıran, koruyan ve sergileyen fiziksel mekânlardan fazlasıdır. Linda Nochlin, müzeleri “Aydınlanma’nın iyimser günlerinde tasarlanmış ve Fransız Devrimi’nin dalgaları tarafından kıyıya taşınmış” kurumlar olarak tanımlar.
-
31/8/2022
Avrupa devletlerinin küresel emperyalizm ve kolonizasyon seferlerinin ardından, antropoloji 19. yüzyılın ikinci yarısında doğdu ve 20. yüzyılın ilk yarısında bir bilim olarak doruğuna ulaştı...
-
28/8/2022
Müzenin varlığı, başlı başına, sömürgeleştirici bir olgudur. Müzenin, bizzat yapısıyla ve içerdikleriyle, “fiilî” kolonyalizm çağının vücut bulmuş hali olduğu söylenebilir; o çağın en kolay görülen sembolik kalıntılarından biri olduğu muhakkak...
-
2/8/2022
Belçika Sömürgeler Bakanlığı, 1950’lerde, sömürgelerde yapılan işler hakkında olumlu bir imaj oluşturmak için Belçika Kongo’su ve Ruanda-Urundi Bilgi ve Belge Merkezi’ni (Inforcongo) kurmuştu...
-
8/1/2022
Sovyet yönetmen Konstantin Lopuşanski’nin 1989 tarihli "Müze Ziyaretçisi" filmi, sebebi açıklanmayan bir çevre felaketinin geride bıraktığı kıyamet sonrası dünyanın hikâyesini anlatır...
-
14/12/2021
“Afrika sanatı” kavramı, ister bir akademik araştırma konusu olsun isterse koleksiyonerlerin ve müzelerin ilgi alanına giren bir konu, önemli bazı soruları gündeme getirir. Afrika sanatı diye bir şey var mıdır? Peki ya Afrika sanatı tarihi?
-
6/12/2021
Sudan imparatorlarından mı bahsedelim? Benin bronzlarından mı? Yoruba heykellerinden mi? Bana göre hava hoş; Avrupa’nın nice başkentindeki müzeleri dolduran o berbat sanattan sonra biraz değişiklik olur...
-
2/12/2021
AB fonlarıyla çıkarılan ve Akdeniz kültürüne odaklanan "Babelmed" adlı dergide, 2007 senesinde Lübnanlı eleştirmen, şair ve gazeteci Yusuf Bazzî’nin bir yazısı yayınlandı. Bazzî yazıda, çağdaş sanat üretiminde küresel kültür fonlarını eleştiren yerli yazarlara çatıyordu.
-
26/11/2021
Kapitalist modernliğin kökenlerini tamamen Batı’da aramak öteden beri tartışmalı olmuştur. Marx, kapitalizmin “şafağı”nı İngiltere’de veya Hollanda’da değil, sömürgecilik sisteminin üretim, ticaret ve finans süreçlerinde görmüştür..
-
13/11/2021
Haiti’nin tarihi beni nicedir büyülemiştir, özellikle de modern tarihin en büyük köle isyanlarından biri sonucunda yaşanan o büyük devrimci özgürleşme hareketi. Bu küçük ada ülkesi aynı zamanda dünyanın en muhteşem halk sanatı geleneklerinden birine sahip...
-
8/7/2021
Köln’de bulunan Rautenstrauch-Joest Müzesi, “RESIST! The Art of Resistance” başlıklı karma sergiyi ağırlıyor.
-
19/5/2021
Bugün, Eduardo Galeano’nun sözünü ettiği Küresel Güney’in “kesik damarları”, okyanuslardan geçen ve çoğunluğu ABD temelli bir avuç şirketin kontrolünde olan teknolojik ekosistemin “dijital damarlar”ıdır.
-
20/9/2020
Koleksiyonların, paranın ve gücün en zengin birkaç metropol kurumunun elinde toplandığı uzun yılların ardından, tüm bunların yerel müzeler arasında yeniden bölüştürüldüğü bir dönem başlamalıdır.
-
17/9/2020
Fotoğraflarda görülen viraneye dönmüş manzara, Kasım 1947 ile Mart 1949 arasında yaşananın, bir savaş değil, çok çeşitli yollarla yürütülen bir politika olduğunun en sağlam kanıtı. Bu fotoğraflarda apaçık görünen politika, bir yıkım politikası...
-
3/9/2020
Haziran ayında bir gün, Mwazulu Diyabanza, dört arkadaşıyla birlikte Paris Quai Branly Müzesi’ne daldı ve “Afrika’dan çalınan eserleri geri almaya geldim” diye bağırarak Sudan’dan yağmalanmış bir mezar heykelini kucaklayıp çıkış kapısına yöneldi.
-
14/6/2020
Emperyal ilerleme kuvvetleri, yumruklarını indirdikleri her yerde yeni politik kurum ve pratikler dayattılar. Bunu yapmak için de, gittikleri yerin ekolojik, ekonomik, toplumsal, kültürel ve politik normlarını ve bilgi sistemlerini yıktılar...
-
4/5/2020
Kolonyalist dürtü, ekonomik ve bilimsel arzunun birleşimidir. İngiliz kâşif ve koleksiyoncu Alfred Russel Wallace, nasıl bu dürtüyle geleceği şekillendirmeyi arzuladıysa, Google Kültür Enstitüsü de (Google Cultural Institute) aynısını geçmişe yapıyor.
-
18/8/2019
Özellikle edebiyat alanında kendini ifade eden "négritude" kavramı gibi, çağdaş Afrika sanatı belirli bir Afrikalılığı, kendine özgü bir estetikle açığa çıkan bir kimliği sahipleniyor. Soykırım, AIDS, açlık, siyasal mücadeleler, yağma, baskı ve göç gibi temaları geliştirerek kıtanın başlıca endişelerini işleyen bir sanat bu.
-
13/5/2019
Hem radikal kapitalizm eleştirilerinin ırkçılıkla mücadele için elzem olduğunu savunup, hem de ırkçılık yapıları devam ettikçe kapitalizmi yıkamayacağımız gerçeğini nasıl gösterebiliriz? Bu bağlamda bize düşen, Walter Rodney’nin mirasını izlemek, derinleştirmek ve genişletmektir.