-
27/2/2020
Benjaminʼin Alman Romantizminde Eleştiri Kavramı adlı eserinde ortaya koyduğu tez, eleştirelliği sanat eserinin hem tamamlanması hem de yıkılması olarak gören romantiklerin yaklaşımını tasvir eder.
-
4/2/2020
Theodor Adorno, Dada’yı ve anti-art’ı çıkaran devrimci politikanın önünün savaş-sonrası yıllarda tıkandığını, bu dönemde artık sanatın da tıpkı dünyanın tamamı gibi her yönüyle teknolojinin veya bürokrasinin hükmü altına girdiğini öne sürüyordu.
-
1/2/2020
Bir gelenek olarak aktarıldığı takdirde, yetki sahibi olur geçmiş. Yetki kendini tarihsel açıdan sunduğunda ise gelenek halini alır. Walter Benjamin kendi döneminde meydana gelen gelenek kırılması ve yetki yitiminin telafi edilemez olduğunun farkındaydı...
-
23/1/2020
Brecht sanattan kuşku duymuş, daha doğrusu sanatı bir kuşkuyla sarmalamış, onu kendi aleyhine çevirmiş, sanat mahiyetini aşındırmış, ama tüm bunları sanatkârane biçimde yapmıştır...
-
16/12/2019
Benjamin için devrim “gerçek olağanüstü hali” yani “sınıfsız toplumu” yaratacak bir duraklamadır. Benjamin’e göre ilerlemenin asıl yuvası zamanın akışının sürekliliğinde değil, bu akışın kesintilerindedir...
-
27/7/2019
Filmler gibi, diziler de, 19. yüzyılda romanın ve tefrikanınkine benzer bir işlevi yerine getiren birer sanat eseridir. Bizim çağımızın da, sinema ve televizyon için senarist ve yazar olarak çalışan Balzac’ları, Zola’ları, Dickens’ları var.
-
24/11/2018
Tanpınar’ın nasıl ve neden kimliğimize dair sorduğumuz soruların cevaplarını bulmak için tekrar tekrar dönülecek bir adres haline geldiğini anlamak, ancak içine doğduğu dönemin yol açtığı kültürel huzursuzlukları anlamakla mümkündür.
-
5/9/2016
Devrimci zaman, hem tarihin kronolojik dizgesine, hem de günümüzde avangard kılığına girmiş modanın mükerrer “yenilik” jestine yılmadan karşı duran zamansal deneyim olarak anlaşılmalı. Sosyalist kültür ve avangard kültür, bu zamansallık üzerinden yeniden düşünülmeli.
-
29/6/2016
Bir zamanlar Avrupa’nın toplumsal meselelerle en ilgili ve en politik bienallerinden biri olan Berlin Bienali’nin haysiyetine tarihdışı ıvır zıvırdan, ikinci-sınıf post-internet estetiğinden ve kaba saba ortak-markalandırma fırsatlarından oluşan bir keşmekeşle kasteden New York merkezli moda kolektifi DIS’in ortaya koyduğu iş tam bir hayal kırıklığı.
-
20/11/2015
Bir eseri devrimci yapan, muhalif tutumundan ve sergilediği solcu eğilimlerden çok, tekniğidir. Fotomontaj tekniğiyle basın-yayın aygıtının devrimci potansiyelini açığa çıkaran John Heartfield'in politik kapak tasarımlarından bir seçki sunuyoruz.
-
16/11/2015
Blanqui'nin bu kitapta geliştirdiği evren tasavvuru bir cehennem. Üstelik bu cehennem, ömrünün sonunda kendisini yenilgiye uğrattığını teslim etmek zorunda kalacağı toplumun bir yansıması.
-
3/8/2015
Felsefede gölgelerin uzun bir tarihi vardır. Platon, alegorik mağarasında yaşayan ve iyinin, güzelin, doğrunun güneş altındaki halini görmemiş insanlar için, gölgelerin, görüp bildikleri yegâne gerçeklik olduğunu düşünüyordu. Dante, "İlahi Komedya"da, Cehennem’in gölgeler veya karaltılarla dolu olduğunu hayal ediyordu.
-
16/7/2015
Kendi “üretim aygıtlarını” dönüştürmeye teşebbüs etmeyen; post-Fordist üretim bağlamındaki konumunu sorgulamayan bir sanat uysal bir şekilde sermayenin büyümesine ve mutenalaşmanın hızlanmasına yardımcı olmaktan öteye gidemez.
-
13/6/2015
Richard Wagner ve Anatoli Lunaçarski, “devrim ile sanat arasındaki dolambaçlı ilişkiler silsilesi” üzerine birer metin kaleme almışlardır. Wagner 1849’da, “Sanat ve Devrim”in ilk taslağına başlar. Ondan yetmiş sene sonra, Eğitim ve Aydınlanma Komiseri Lunaçarski, “Devrim ve Sanat” başlığını taşıyan kısa makalesinin ilk iki bölümünü yayınlar.
-
7/2/2015
Pek az şair yaşadığı şehre Baudelaire kadar tasarruf etmiştir. Seine Nehri hâlâ onun anlattığı gibi akıyor; can sıkıntısı zaman zaman insana onun duyduğu gibi yokluyor ve muzlim ufuklara çekiyor.
-
24/1/2015
Bir gevşeme ve vazgeçme dönemindeyiz. Zamanın renginden söz ediyorum. - Jean-François Lyotard
-
27/3/2014
"Marx, devrimlerin dünya tarihinin lokomotifi olduğunu söyler. Ama durum çok farklı olabilir. Belki de devrimler trenin hızla gidişini değil, insanlığın imdat frenini çekişini temsil ediyordur."
-
5/2/2014
Charles Marville, 1853-1870 yılları arasında Paris’in çehresini değiştiren Baron Haussmann’ın resmî fotoğrafçısıdır. Tam anlamıyla bir inşaat alanı haline gelen şehirdeki büyük “dönüşümü” belgelemekle görevlendirilmiştir.
-
3/2/2014
2014, "Sürrealist Manifesto"nun yayınlanmasının 90. yılı. Onun için Skop bu yılı Sürrealizm Yılı ilan ediyor. Sürrealizm, sadece 20. yüzyıl avangardının değil, bütün sanat tarihinin estetik, politik ve felsefî olarak en etkili olmuş, bütün yeryüzü sanatçılarına bulaşmış, en uzun ömürlü hareketidir.
-
7/1/2014
Deneyim yeni bir siyasi dogmatizm biçimine cevaz verebilir: deneyim dendi mi akan sular duracaktır zira deneyimi çürütmek imkânsızdır. Nitekim postmodern soldan aşina olduğumuz duygusal şantaj buna dayanır: Malezyalı, sakat ve lezbiyen olmanın nasıl bir şey olduğunu nereden bileceksin?