-
18/8/2019
Özellikle edebiyat alanında kendini ifade eden "négritude" kavramı gibi, çağdaş Afrika sanatı belirli bir Afrikalılığı, kendine özgü bir estetikle açığa çıkan bir kimliği sahipleniyor. Soykırım, AIDS, açlık, siyasal mücadeleler, yağma, baskı ve göç gibi temaları geliştirerek kıtanın başlıca endişelerini işleyen bir sanat bu.
-
2/8/2019
Mayıs 68 isyanını çoğu kez ani ve beklenmedik bir ayaklanma olarak hayal ederiz. Oysa sinemaseverler için çok sayıda önbelirti mevcuttu...
-
27/7/2019
Filmler gibi, diziler de, 19. yüzyılda romanın ve tefrikanınkine benzer bir işlevi yerine getiren birer sanat eseridir. Bizim çağımızın da, sinema ve televizyon için senarist ve yazar olarak çalışan Balzac’ları, Zola’ları, Dickens’ları var.
-
21/7/2019
Bir dönem IŞİD’in kontrolüne bulunan arkeolojik sit alanlarının sistemli biçimde yağmalanması, arkeolojik eserlerin çalınmasına ve “aklanmasına” dayalı yeni bir sanat piyasasının gelişmesine sebep oldu.
-
25/6/2019
2011’den beri video oyunları 52 milyar avroluk bir ciroyla dünya çapındaki birincil kültür endüstrisi haline geldi. Bu, kültür endüstrilerinde “Geek” adıyla anabileceğimiz yeni bir aşamaya geçildiğinin işareti...
-
12/6/2019
İlk bakışta bu çalışmanın konusu şaşkınlık uyandırabilir. Burada söz konusu olan, ilkesel açıdan birbirine tümüyle zıt olan, yahut karşılaşmaları fazlasıyla problemli olan iki gerçekliği ilişkilendirmek: sanat ile, çeşitli biçimleri altında iktisadi zenginlik – altın, para, sermaye.
-
4/6/2019
Kimlik ile aidiyeti karıştırmak matematikçiler tarafından düzeltilmiş bir mantık hatasıdır. Bu hata saçma sapan bir şey söyleme tehlikesine yol açar. Fakat aynı zamanda bir siyasal suç teşkil eder: ırkçılık.
-
23/5/2019
Birleşik Krallığın Avrupa Birliği’nden çıkışı yaklaştıkça binlerce sanat eseri Ada’yı terk ediyor. Büyük eser sahipleri böylece kendilerinden kesilmesi muhtemel olan son derece yüksek vergilerden kaçmayı umuyor.
-
16/5/2019
Bir kez satın alındı mı, sanat eseri yıllar boyunca ortadan kaybolabilir. Müzayedelerden satın alınan eserlerin büyük kısmı serbest limanlara gidiyor. Bunlar milyarderlerin, Picasso resimlerinden altına, Ferrari’lerden pahalı şaraplara kadar pek çok şeyi kapsayan koleksiyonları için yüksek güvenlik sağlayan ambarlar...
-
11/5/2019
Tate Modern, sergilerinin yalnızca %25’ini kadınlara hasrediyor. New York’ta Metropolitan Sanat Müzesi’nin son derece saygın “modern sanat” bölümünün %5’inden azı kadın sanatçılara ayrılmış durumda...
-
2/5/2019
Serge’in dünya edebiyatındaki yeri eşsizdir. “Serge ile anlamlı biçimde karşılaştırılabilecek başka hiçbir yazar tanımıyorum,” der John Berger...
-
24/4/2019
Aristotelesçi ve Platoncu gelenekte temaşa tamamen zihinsel ve içsel bir faaliyettir. Ruhun kendisiyle baş başa kaldığı, saf tin olduğu faaliyettir. Hakiki temaşa paylaşılamaz, gerçek anlamda bireysel bir deneyimdir...
-
22/4/2019
Yeni hayat ve sanat biçimleri yaratma yetisine sahip insanlık, eski katedral ve müzelerin üzerlerindeki tüm yaraları saracaktır… Notre Dame’ın var olması iyidir.
-
17/4/2019
Devrimciler, en azından modern gerçekliğin önemli görünümleri olarak kültürel formların anlaşılmasına ilgi duyanları, çizgi film dünyasını bir mümkünat dünyası olarak görüyorlardı. Animasyon tüm kısıtlamalara meydan okur...
-
23/3/2019
Değişimin sırrını talep ediyoruz sanattan; dönemi ve tarzı her ne olursa olsun, her eserde, sihir eyleminin özünü oluşturan başkalaşım gücünü arıyoruz...
-
10/3/2019
1843 yılının başından itibaren Arnold Ruge ve Genç Hegelciler’den kesin biçimde kopan Marx, öncelikli olarak sanatsal faaliyetin toplumsal boyutuna eğilir: Sanatsal faaliyette, içinde bulunduğu çelişkili tarihsel gerçekliğin ifadesini görür.
-
5/3/2019
1920’li yılların sonunda, komünist Willi Münzenberg tarafından Promotheus Film’in kurulmasıyla, Almanya’da yoksul emekçilerin toplumsal gerçekliğinin altını çizmeyi hedefleyen Marksist yönelimli filmler yapılmaya başlandı...
-
7/1/2019
Sitüasyonistlere göre, kent içinde yeni durumlar yaratılabilirdi. Mesela mekân içinde birbirinden ayrılmış mahalleleri, semtleri ilişkiye geçirerek. "Dérive"in ilk anlamı buydu. "Dérive" deneylerini ilk, portatif telsizlerin çıktığı zamanlarda Amsterdam’da yapmışlardı...
-
25/12/2018
Williams hiçbir zaman saf değiştirmemiş ve sosyalist angajmanını inkâr etmemiştir. Kültürel çalışmalar ekolünde, Williams’ı postmodern veya post-Marksist “dilsel dönemeç” çerçevesinde değerlendiren kimi incelemeler, çalışmalarının bu boyutunu göz ardı eder.
-
16/12/2018
Paz, 1942’de Meksiko’da karşılaşır Péret’yle. Kendisi Pétain Fransa’sından kaçmış ve Meksika’ya sığınmıştır. Esasında bu karşılaşma daha erken de yaşanabilirdi: İç Savaş sırasında İspanya’da.