-
6/3/2019
"Mapping Modernisms", modernizmin Batı anlatılarında kurgulandığı gibi Batı merkezlerinden çevre ülkelere doğru ilerleyen bir yayılma süreci olmadığını, dünya çapında gelişen karmaşık bir etkilenme ve alışveriş ağı olduğunu gösteriyor.
-
5/3/2019
Sürrealizmin, Rimbaud ile Marx arasında kavramsal bir kaynaşma yaratma girişimi olduğu söylenir sık sık; Debord’un da sürrealizm ile Marx’ı birleştirmeye çalıştığı söylenebilir...
-
21/2/2019
Bana göre kurmaca, hayalî varlıklar yaratmak değil, belli bir ussallık yapısı yaratmak demek; olguları, karakterleri ve durumları sunup olaylar arasında bağlantı kurmaya yarayan bir yapı oluşturmak demek. Kurmaca her yerde var, günlük haber bültenlerinde bile.
-
10/2/2019
Macherey’nin "Edebi Üretim Teorisi" Fransa’da ilk kez 1966’da yayınlandı. Macherey, Marksist filozof Louis Althusser’in öğrencisi ve onun felsefi tasarısını benimsiyor...
-
5/2/2019
Geç kalmışlık hissinin ve yabancılaştırıcı tekrarın damgasını vurduğu bir çağda, Berger'ın bütün amacı, sanatı kökenlerine götürmek, paylaşılan anların ve mekânların aura’sını yeniden keşfetmek ve kapitalizmin hazır kültürünün deneyimden defettiği kutsal anlamı ona iade etmekti.
-
3/1/2019
"Dada Kılavuz", estetik, siyasi, felsefi kökleri ve deneyimleri; önemli figürleri, ürettikleri işleri, canlandırdıkları eylemleri ile Dada’nın hakikatini ve karmaşık ilişkiler ağını sadece sanat değil aynı zamanda tasarım tarihinde de ortaya çıkarmaya çalışıyor.
-
14/10/2018
Sanat eserleri her ne kadar alınıp satılan nesneler olsalar da, sanatsal üretim hiçbir zaman kapitalist meta üretimine dönüşmedi, dolayısıyla sanat eserleri de hiçbir zaman kapitalist anlamda birer meta olmadı.
-
18/9/2018
Michel Foucault 1971’de Tunus’ta Manet üzerine konferansını verdiği sırada, Paris’teki Collège de France’ta profesörlük ataması yapılmıştı; üniversitenin hiyerarşisindeki en yüksek noktaydı bu makam. Foucault’nun Hapishaneler Hakkında Bilgi Grubu’nu kurmasından üç ay önceydi...
-
18/6/2018
Nochlin, Ekim 2017’de ölmeden önce tamamladığı son kitabında, 19. yüzyıldan itibaren yoksulluğun görsel tasvirini incelemiş. "Misère", Sanayi Devrimi’nin yol açtığı aşırı yoksulluğa maruz kalan toplum kesimlerine ve sanatçıların bu sefaleti tasvir etmek için başvurdukları yöntemlere odaklanıyor.
-
28/2/2018
Philip Hook, bu etkileyici kitabında sanat-para ilişkisinin tarihini inceliyor. Sanat eseri satışıyla uğraşan tüccar ve aracıların ortaya çıkmasıyla galericiliğin tohumlarının atıldığı Rönesans’tan başlayıp, 17. yüzyılda Amsterdam’da yaşamış ve muhtemelen ilk sanat taciri olan Hendrick van Uylenburgh’la tanıştırıyor okurları.
-
19/2/2018
Ernst’in kolaj romanları, çocukluk dönemindeki bastırmanın intikamını alma yoluydu. Hammaddeleri, geç Victoria dönemi dünyasının ağır mobilyalarla kaplı burjuva iç mekânları, korseli kadınları, aynı kalıptan çıkmış takım elbiseli otoriter erkekleriydi.
-
2/10/2017
Bir sanat eseri, bir yandan kapitalist toplumsal ilişkileri temsil ederken, diğer yandan da yeni kolektiviteler ve yeni toplumsal ilişkiler hayal edebilir. Toplumsal ilişkileri dolayımlayan sanatın kapitalizmden bağımsız olarak yapabileceği şey, piyasadan bağımsız bir politik hayal gücünü olumlamaktır.
-
1/5/2017
Şeyler, her türlü olumsuzluktan arındıklarında, pürüzsüzleştirildiklerinde, düzleştirildiklerinde, sermayenin, iletişim ve enformasyonun pürüzsüz akıntılarına direnç göstermeksizin katıldıklarında şeffaflaşırlar. Eylemler işlemsel (operasyonel) hale geldiklerinde, hesaplanabilir, yönlendirilebilir, ve kontrol edilebilir süreçlere tabi olduklarında şeffaflaşırlar.
-
8/5/2017
Başlığı “Yıkarak Yapmak: Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık” olan bir kitabın daha en baştan bazı açıklamalara ihtiyacı var. Örneğin şöyle sorulara yanıt vermek gerekecek: Yıkmakla yapmanın içsel bir bağlantısı mı var ki, başlıkta “yıkarak yapmak” gibi bir ifade kullanılıyor? “Anarşist bir mimarlık kuramı” ne demek?
-
12/3/2017
Kültürel çalışmayla iştigal eden herkesin bunu ömür boyu sürdüreceği yolunda örtük bir varsayımın egemen olduğu sanat dünyasını terk etme fikri kimilerine “delilik” gibi görünebilir.
-
2/3/2017
Bu derleme, müzelerin ne gösterdikleriyle ilgileniyor. Temsil ettikleri ve donattıkları bilgi ve iktidar rejimlerini irdeliyor. Çeşitli örnekler üzerinden, müzelerin inşa ettikleri sembolik evreni ve dili sökmeye çalışıyor. Bu dilin zamanla nasıl dönüştüğünü araştırıyor. Müzelere özgü değişik anlamlandırma 'teknolojileri' arasındaki çatışmalara dikkat çekiyor.
-
23/1/2017
Neoliberalizm, tuhaf bir kavram; ekonomi alanının ötesine geçip felsefeye ve insanların dünyayı görme biçimlerine uzanıyor. Thatcher’ın vakti zamanında dediği gibi “ekonomi yöntemdir; amaç ise ruhu değiştirmek”. Douglas Spencer’a göre bu vecizenin ete kemiğe büründüğü alanlardan biri de mimarlık.
-
8/12/2016
İşbölümü hiçbir şekilde, makinelerin bizi gitgide ağır işlerden kurtardığı, kölelik ve sömürünün başarıyla yok edildiği tek taraflı bir ilerleme paradigması içine yerleştirilemez. Aksine bilişsel emeğin yükselişiyle, fabrikalar, ucuz imalathaneler ve çağrı merkezlerinde kölelik koşulları altındaki emek, çocuk emeği ve okumamışlık artıyor.
-
9/11/2016
1990’ların sonlarına doğru Avrupa kültür sahnesinde iki fenomen belirdi. Bunlardan ilki, Richard Florida’nın çalışmaları üzerinden geliştirilen “yaratıcı endüstriler” yaklaşımıydı. Öte yandan, aynı sıralarda, yeniden yıldızı parlayan radikal teori uluslararası ölçekte popülerlik kazandı. Bazıları bu akımı post-Operaismo olarak tanımlıyor; bazılarıysa post-otonomculuk olarak.
-
6/11/2016
Bu kitabın başlığı şunu göstermeyi amaçlıyor: Popüler eğlenceyi ya da kitle eğlencesini incelemek paradoks içeren bir işe girişmektir; çözümleyenin, araştırılan nesnenin "özünü" yakalamayı ya da eğlenceyi düpedüz eğlendirici bulan kişilerin deneyimini tam olarak anlamayı başaramayacağı kesindir.