2009 kışında, topraklarından edilmiş yüzden fazla yerli topluluk üyesi, Chiapas’ta, San Cristobal De Las Casa’da bulunan Birleşmiş Milletler binasını işgal etti. Amaçları, uluslararası insan hakları kuruluşlarının dikkatini çekmekti. Üç ay süren işgalin ardından, BM’in çözümü, başka bir bina bulup oraya taşınmak oldu.
Birkaç ay sonra iki sanatçı, kurumsal sanatınkinden farklı bir pratik geliştirme umuduyla binaya taşındı ve burada, tüm dünyadan sanatçıların ve eylemcilerin misafir edileceği, deneysel bir mekân oluşturdu: EDELO - En Donde Estaban ONU [BM’nin Olduğu Yerde].[1]
Kasım 2012’de, eski Kara Panter Partisi Kültür Bakanı Emory Douglas, EDELO kolektifinin davetiyle Chiapas’a gitti. Burada kaldığı süre boyunca Zapatist topluluklarını ziyaret etti, yerli sanatçılarla ve çocuklarla atölyeler düzenledi. EDELO’da, yerli Zapatist sanatçılarla Emory Douglas’ın eserlerinin biraraya getirildiği Zapantera-Negra sergisi düzenlendi. Douglas’ın mizanpajına ve tasarımına katkıda bulunduğu, 20 bin kopya basılan Zapantera-Negra (ZPN) bülteninde, bu eserlerin yanı sıra, sanatın toplumsal hareketlerle bağı üzerine yazılar derlendi.
“Farklı kültürel, politik ve tarihsel koşullarda doğmalarına rağmen, Kara Panter Partisi ile Zapatist hareketin ortak bir yönü vardı: bir toplumsal hareketi kişisel, kolektif ve kamusal deneyime nakşetmede imgelerin ve kelimelerin ne kadar büyük rolü olduğunu biliyorlardı.”[2] [DY]