-
26/7/2014
ABD Adalet Bakanlığı’nın ve UNESCO’nun verilerine göre, son 40 yıl içerisinde, uyuşturucu ve silah kaçakçılığından sonra sanat suçları en kârlı yasadışı ticaret alanı haline geldi. Eğer buna inanmakta zorluk çekiyorsanız, sanat ticaretinin yeryüzündeki en büyük yasal ama denetlenmeyen pazar olduğunu düşünün yeter.
-
2/7/2014
Herkes sanat piyasasının bir balondan ibaret olup olmadığını, eğer öyleyse de balonun ne zaman patlayacağını bilmek istiyor. Bu patlama yakın bir zamanda olacağa benzemiyor: muazzam miktardaki küresel servet ve sanat âleminin sunduğu çekici hayat tarzı... tüm bunlar süper-zenginlere çok cazip geliyor.
-
19/5/2014
Onca reklam edilmesine rağmen, çağdaş sanat ekonomisi o kadar büyük değil. Dünya çapında, 10.000 kadar müze, sanat kurumu ve kamusal koleksiyon var. 3000 müzayede evi var ve bunların 1600'ü Çin'de.
-
27/2/2014
Sanat ile paranın birarada nasıl var olduğunu anlamak için uluslararası bir sanat fuarına ya da bir Sotheby's müzayedesine katılmalısınız. Ama daha derine inmek ve yaratım sürecinin pazara uyum sağlamak için nasıl değiştiğini anlamak isterseniz, gidebileceğiniz en iyi yer bir sanatçının stüdyosudur.
-
18/2/2014
Çağdaş/"güncel" sanat alanında birikmiş hınç duygusunu anlatmaya başlamak için pek çok uç bulunabilir. Hınç, güçle ve iktidarla ilişkilidir. Nietzsche’nin dilinden söyleyecek olursak, güçsüzlerin yöntemidir.
-
20/12/2013
Ticari başarı elde etmiş bir sanatçının medyada sürekli göz önünde tutulmasının ardında yatan nedenlerden biri de, paranın ona bahşettiği o mitik gücün yanında, bu güçten daha az mitik olmayan bir biçimde “bağımsız sanatçı” imgesinin karşılığı olarak görülmesidir.
-
24/8/2013
Geçtiğimiz hafta New York Times’ta çıkan bir haberle, çağdaş sanat piyasasında artık duymaya alıştığımız sahte eser skandallarına bir yenisi daha eklendi. İşin ilginç yanı, toplam değeri 80 milyon doları bulan, aralarında Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko, Franz Kline ve Robert Motherwell gibi modernizmin devlerinin de olduğu onlarca sahte eserin sorumlusu yalnızca bir kişiymiş.
-
15/4/2013
Robert Driessen gelmiş geçmiş en başarılı sanat eseri kopyacılarından biri. Otuz yıllık sahtecilik meşgalesi içinde özellikle Giacometti kopyaları üzerine uzmanlaşmış. Şimdilerde Avrupalı otoritelerin eline düşme endişesinden uzakta, Tayland’da küçük bir kafe işleterek yaşamını sürdüren Driessen bu öyküsünü anlatma kararı almış.
-
1/4/2013
Modernizmin ilk günlerinden beri, yapıtları üstünden dönen ekonomi, sanatçıları içinden çıkılmaz bir ikileme düşürür. 19. yüzyıl bohemleri, Ortaçağ’daki lonca sistemi gibi sanatsal yapılanmalardan bağlarını koparır; ayrıca sanat ve eser sahipliği kavramlarını idealize etmek adına, bayağı buldukları günlük ticari meselelerden kendilerini uzak tutarlar.
-
2/4/2013
4-6 Mayıs 1995 tarihlerinde SANART’ın “Sanat ve Tabular” konulu uluslararası sempozyumu nedeniyle Ankara'da bulunuyordum. SANART'ın kurucularından ve yürütücülerinden olan Jale Erzen aynı zamanda ünlü sanat tarihçisi Leo Steinberg’in öğrencisi olmuştu...
-
23/2/2013
Doğu Avrupa komünizminin 1989’daki çöküşünün ardından, sanat dünyasının yönü de değişti. Dünyanın her yerinden bienaller fışkırmaya başladı ve ABD, Japonya ve Avrupa dışında; Asya, Afrika ve Güney Afrika gibi bölgeler de çağdaş sanat sahnesinde pek çok büyük sergiyle arz-ı endam etmeye başladı.
-
26/2/2013
Güncel sanat ortamının en önemli figürleri; destekleyiciler, koleksiyoncular, fuar organizatörleri ve sergi yapımcıları değil, sanatçılardır. Bu gerçek günümüzde İstanbul’daki görsel sanat etkinliklerinde giderek unutulduğu gibi, “kurumsal korse” olarak tanımlayabileceğimiz bir durumla da karşı karşıyayız.
-
10/2/2013
Türkiye’de çağdaş sanatın yeni bir kültür endüstrisi oluşturduğundan söz edilebilir mi? Sayıları üç yüze yaklaşan galeriler, her ay düzenli olarak yaklaşık beş açık artırma düzenleyen müzayedeciler, birbiri ardına halka açılma sürecine giren özel koleksiyonlar güncel sanatın “metalaşma süreci”nde İstanbul’da aldığı ivmeyı göstermesi bakımından önemli.
-
30/11/2012
Geçtiğimiz aylarda New York sanat camiası sıradışı bir davaya tanıklık etti: Koleksiyoncu Jonathan Sobel, fotoğraf sanatçısı William Eggleston’ı ve kurucusu olduğu vakfı, bazı ikonlaşmış ve sınırlı sayıda basılmış orijinal fotoğrafları dijital yöntemlerle çoğaltıp satışa sundukları için mahkemeye verdi.