-
20/9/2021
Kültürü ve sanatı yönetiyor olmasına rağmen İKSV’nin başındaki kadroda tek bir kültür sanat temsilcisi yok. “Kamu yararına” çalışıyor olmasına rağmen bir tek kamu temsilcisi, örneğin sanat tarihçisi bir öğretim üyesi, yok. Hemen hepsi şirket patronu veya yöneticisi...
-
18/8/2021
1918 Alman Devrimi arifesinde Bruno Taut’un mimarlık ve şehircilik konusundaki projelerini, yıllardır tasarladığı sosyalist ütopyası belirliyor. Taut, devrime büyük umutlar bağlamış durumda...
-
28/7/2021
Pornografi, cinselliğin Hıristiyanlığın tabularından kurtulmasıyla, Rönesans’la birlikte icat oluyor. Ve sekülerlikle birlikte örgütlenen liberter çevrelerde entelektüel bir itibar kazanıyor. Pornografi kitapları "livres philosophique" olarak anılıyor ve çok yaygın olarak izleniyorlar.
-
12/7/2021
Bauhaus Manifestosu’nun teorik ve tarihsel olarak iki temel kaynağı bulunur: 1) Werkbund birliği ile bunu besleyen tasarım dalgası; 2) Ekspresyonizm ya da Alman avangardı ve bu kültürel hareketin gayet etkin olduğu 1918 Alman Devrimi.
-
19/4/2021
NFT sanatı, gerek form gerek içerik olarak bütün sanat tarihini yağmalamanın meşru olduğu bir eklektizmden beslenir. Jameson’ın postmodernizmi tanımlarken belirttiği gibi, bir pastiştir. Parodinin parodisidir...
-
29/3/2021
Refik Anadol “bir medya sanatçısı olduğunu” söylüyor. Pigmentleri veriler (data). “Yapay zekânın yardımcı olduğu, düşünen bir fırça”yla boyuyor. Tualleri ise mimarlık...
-
4/3/2021
Türkiye’de 1900-1950 dönemine ait sanat tarihinin kökleşmiş, kurumsallaşmış bir ana anlatısı var. Cumhuriyetin kuruluş aşamalarındaki sanatın, kronolojisini tanımlayan bir omurgası var. Sanatta gerek Batılılaşmanın gerekse ulusallaşma ve modernleşmenin dönemlerini bu anlatı belirliyor.
-
5/2/2021
Romantiklerden beri sanatın meselesi hayatı akıl üzerine değil, hayal üzerine inşa etmektir. İhtiyaç ve yarar üzerine değil, arzu üzerine inşa etmektir. Bir anlamda hakikatin kaynağı arzudur...
-
2/12/2020
Belting, “sanatın her gün yeniden icat edildiği” bir çağda, Sanat Tarihi’nin ve sanatın icraatının tarihinin arkeolojisini yaparak, aslında birtakım “sonlar” aramıyor; aksine “başlangıçlar” keşfediyor.
-
3/9/2020
Haziran ayında bir gün, Mwazulu Diyabanza, dört arkadaşıyla birlikte Paris Quai Branly Müzesi’ne daldı ve “Afrika’dan çalınan eserleri geri almaya geldim” diye bağırarak Sudan’dan yağmalanmış bir mezar heykelini kucaklayıp çıkış kapısına yöneldi.
-
12/8/2020
Sosyalist realizme atfedilen estetik cürümler, Soğuk Savaş propagandasının komünizme yamadığı habislikler değildir. Bir kere sosyalist realizm, lafta da olsa, eşitlikçidir ve sömürüye (kapitalizme) vb. karşıdır.
-
22/5/2020
19. yüzyılda, müzelerin altın çağı denen bir zamanda kurulan modern müzeler, Rönesans müzeleri olan nadire kabinelerini parçaladı. Çağdaş müzeler de modern müzelerin bilgi rejimini, tarih sahnesini siliyor.
-
23/4/2020
Sayı 16
-
22/3/2020
Öteden beri, hayatı baştan aşağıya iş hayatına, bütün mekânları da işyerine dönüştürmeyi düşleyen sermayenin bütün hayatı şirketleştirme hayali de ölüm sayesinde can buluyor.
-
18/3/2019
Rus Avangardı sergisi, sergi tarihimizde gerçekten eşsiz bir sergi. Sanıyorum, avangard hareketlere ait kapsamlı sergiler, 1992'de Ankara'da düzenlenen Cobra-Postcobra ile başlıyor. Diğerleri Nazan Ölçer'in açtığı Cobra (2012) ve Zero (2015-2016) sergileriydi. Şimdiki Rus Avangardı zirve.
-
8/3/2019
Modern müzeciliğin sonunu getiren projelerin tasarlanmasında muhakkak ki Thomas Krens başta gelir. 1988'de New York Guggenheim Müzesi'nin başına gelen Krens bu kurumu küresel bir şirket zinciri modelinde örgütlemeye girişir...
-
27/2/2019
Bauhaus 1919 Nisan'ında Weimar'da Walter Gropius tarafından kuruldu. Gropius'un kaleme aldığı kuruluş manifestosu ve programı da aynı ay yayınlandı...
-
27/2/2019
Sayı 14
-
25/1/2019
"Türk modernizmine geçişte Nejad'ın öncülüğü" dediğiniz zaman en önce sormak gerekir: "Modernizm nedir?" Ondan sonra da: "Türk modernizmi nedir?" Türkiye'de bir estetik modernizm önermenin, düşünmenin yolu nasıl açılmıştır sanat tarihinde?
-
19/1/2019
Ulus Baker, "Sanat ve Arzu" kitabında derlenen konuşmalarından birinde Leibniz'deki "öznenin oluşumu" meselesini açıklarken "bakış açısı" kavramını kullanıyor ve bunu da "perspektif"e bağlıyor. Daha doğrusu Barok dönemin 'felsefi perspektif'ine bağlıyor. İşte ben konuşmamda bu konu üzerinde duracağım...