-
21/7/2016
Anselm Kiefer kurşun levhalardan dört savaş uçağı yapmış. F-16'lar gibi teknoloji harikası tasarımlar değil bunlar – sanki onların cesetleri, ya da hortlakları. Kimi uçakların orasında burasında çalı çırpılar var.
-
12/6/2016
Nasıl ki bürokrasi, yurttaşları kendilerini yönetmekten, dolayısıyla da siyasetten mahrum ediyorsa; ve nasıl ki teknokrasi, çalışanları üretim süreçlerine ve araçlarına ilişkin bilgiden mahrum ediyorsa; artokrasi de sanatçıları ve izleyicileri özgür ve özerk bir estetik deneyimden mahrum eder.
-
25/4/2016
Hükümetin beklenen "Sürdürülebilir Kültürel Kalkınma Programı" nihayet geçtiğimiz günlerde Ankara Palas'ta Başbakan Davutoğlu tarafından açıklandı. Program, AKP rejiminin baştan beri sıkı adımlarla ilerlettiği kültürel/sanatsal özelleştirme ve muhafazakârlaştırma politikasını iyice pekiştiriyor...
-
2/5/2016
Benim De Chirico'nun metafiziğini, gizemini sökmek ve açıklamak gibi bir derdim yok. Böyle bakışların, onun sanatının büyüsünü bozduğunu biliyorum. Benim amacım, bu büyüyü şiddetlendirmek, De Chirico muammasıyla ilgili estetik deneyimi derinleştirmek.
-
21/3/2016
Sanatın zamanını (dönemlerini, ekollerini, akımlarını, stillerini vb.) sanat tarihleri kuruyor. Ama onların da zamanı var. Sanat tarihlerinin de tarihi var. Bu konudaki kaynaklar ötekilere göre son derecede nadir de olsa, çok daha kritik, belirleyici.
-
13/3/2016
Giorgio de Chirico efsanesinin kaynağını onun "metafizik resimleri" oluşturuyor. Bu resimler, ilk kez 1909 yılında, Floransa'daki Santa Croce Meydanı'nda otururken sanatçının içine doğdu. Başta sürrealistler olmak üzere, birçok avangard sanatçıyı baştan çıkardı.
-
11/3/2016
Şimdi dönüp geriye bakınca, Galeri Dada'yı bir 'sanat için sanat' havası kaplamıştı. Dinmekte olan cinsel güçlerini 'delice bir şeyler'le canlandırmaya çabalayan çay tiryakisi yaşlı kadınların hava attığı, güzel sanatlar için bir manikür salonuydu...
-
25/12/2015
Tatlin Kulesi, maddenin ve teknolojinin şiirselleştirildiği bir mimarlık tasarımıdır: Üçüncü Komünist Enternasyonal Anıtı olarak anılır. Aslında, Lenin’in 1918’de başlattığı Anıtsal Propaganda Planı’nın yarattığı hayal kırıklığı sonucunda tasarlanmıştır.
-
11/12/2015
Rus avangardı, yakıp yıkmaktan bahsettiği müzeleri 1917 Devrimi'nden sonra ele geçirince ne yapmıştı? Ermitaj gibi muhteşem imparatorluk müzelerini nasıl yönetmişti?
-
5/12/2015
Perniola'nın "iletişim"den kastettiği, insanların anlaşmak için, bilgi alışverişi için, muhabbet için kurduğu ilişkiler değil. İnsanların birbirlerini etkilemek için, yönetmek ve denetlemek için kurduğu ilişkiler. Örneğin bugün her biri ayrı bir akademik disiplin olarak ortaya çıkan medyatik iletişim, şirketlere özgü kurumsal iletişim, devletlere özgü kamusal iletişim, siyasal retorik, "algı yönetimi"...
-
6/11/2015
Beuys iyi bir iletişimcidir. Zamanın eleştirel, muhalif düşüncelerini ve pratiklerini popülerleştirerek medyatik bir ütopya, bir tarikat oluşturmayı başarabilmiştir. Ne var ki, mevcut sanat kurumları nezdindeki itibarını sarsacak hiçbir eyleme girişmez, hiçbir söz söylemez.
-
18/10/2015
Paris’in altı yıl önce kapatılan antropoloji müzesi Musée de l’Homme (İnsan Müzesi) 17 Ekim’de yeniden açıldı. Aynı nesnelerle durmadan farklı farklı insanlık masalları anlatılıyor, farklı farklı iktidarlar kuruluyor. Müzeler bize bir kez daha kim olduğumuzu öğretiyor.
-
10/9/2015
En nihayetinde sanat hayatla, hayat da sanatla anlamlandırılır. Bu ikisi hem birbirlerinin varlığını belirler, hem birbirlerini tehdit eder. Baştan beri sanatçılar ve filozoflar bu diyalektiği aşabileceklerini, bu ikiliğe son verebileceklerini hayal etmişlerdir. Ama nafile...
-
2/9/2015
Sayı 8
-
2/9/2015
Piyasanın zamanımızdaki iktidarı, sanatı satmasından değil, anlamlandırmasından kaynaklanıyor. Zihnimizin ve duyularımızın da özelleştirildiği "entelektüel mülkiyet" çağında, piyasa sonunda kendisine direnen estetiği de teslim alıyor. Debord'un belirttiği gibi, ne yapsanız sonunda "gösteri"ye mal oluyor.
-
2/9/2015
Sayı 8
-
12/7/2015
Semra Germaner'i çok arayacağız. Hem birikimli, çalışkan, meraklı, hakiki bir tarihçi ve akademisyen olarak, hem de son derecede zarif, mütevazı, diğerkâm, güzel bir insan olarak.
-
6/6/2015
Mardin Bienali yaklaşırken, haliyle birtakım sorular ve eleştiriler çıktı ortaya: Bienal'in en başta ilan edilen düşünsel çerçevesine olan bağlılığı; sanatçı seçimindeki yöntem ve değişiklikler; Bienal'in Salt'ta ve Salt direktörünün moderatörlüğünü yaptığı bir toplantıyla tanıtılması vb...
-
23/5/2015
Giderek kentlerimizi, köfte, fıstık, kavun, havuç heykellerinin yanı sıra, dinozor, robot, vakvak heykelleri sarıyor. Bir de selfie çeken Şehzade Mustafa Heykeli çıktı ki ortaya, gerçekten eşşiz.
-
12/5/2015
Kenan Evren salt diktatör değildi, 'sanatçı' diktatördü. 'Sanatçı’ payesini, başka resimlerden yaptığı beceriksiz, heveskâr kopyalar sayesinde değil, cunta rejimini desteklemiş olan sanat hamisi iş adamlarının yardakçılığı sayesinde edinmişti.