-
6/12/2018
Behçet Safa, bir yandan dünyaya karşı beslediği şiddetli öfkenin, öte yandan sürekli dalga geçmenin verdiği enerjiyle, asıl sanatı olan hayatını 84 yaşına kadar sürdürüyor...
-
12/7/2018
"Popüler kültür" terimi, Britanya işçi hareketini canlandırabilmek ve demokratik bir sosyalist örgütlenmeyi tartışmak amacıyla Birmingham Üniversitesi’nde kurulan Kültürel Çalışmalar Merkezi çevresinde biraraya gelen Yeni Sol’un geliştirdiği paradigmalardan birini tanımlar...
-
30/6/2018
Akyavaş’ın çağdaşlığı, modernliğe itiraz etmek üzere ona özgü anlatı ve imgelerin sökülerek, karşı (anti, post) bağlamlarda yeniden kurulması olarak kendini göstermez. Onun tasavvufla, gelenekle bağı, ne modernizmin Zen tutkusuna, ne de postmodernizmin etnisite merakına benzer.
-
8/6/2018
Hilmi Ziya Ülken'in "Resim ve Cemiyet" kitabı, Türkiye'de pek izi olmayan sanat tarihi teorisine ilişkin son derecede istisnai bir eser. Ülken, tarihsel materyalist bir bakışla, sanat tarihindeki dönüşümleri toplumsal düzenlerle, üretim ve iş süreçlerinin örgütlenmesiyle, sınıf mücadelesiyle eşleştiren şemalar çıkarıyor...
-
1/6/2018
Sık sık iddia edildiği gibi eleştirinin ve sanatın sonunu mu yaşamaktayız? Sanata ilişkin umutlarımızı bir kenara mı koyalım? Bence aksine... Eleştiri, daralan, uzmanlaşan, tüketim kültürünün işleyişine feda edilen kabuğunu kırmaktadır.
-
13/5/2018
Sanatın sınırlarıyla ilgili merak, "sanat nedir?" sorusuyla birlikte başlamış. "Sanat nedir?" diye sorunca, ister istemez "sanatın sınırları" da işin içine girmiş. Sanat kendi varlığını, ontolojisini, dolayısıyla da sınırlarını keşfetmeye özerkleşme süreciyle başlıyor...
-
1/5/2018
68 Devrimi, İkinci Dünya Savaşı ile yoğunlaşan entelektüel, kültürel atmosferde bir patlamaydı ve bu patlamanın yarattığı düşünsel parçalanma ve yığılmada 20. yüzyıl avangardı etkin bir rol oynamıştı.
-
27/4/2018
Özellikle postmodernizme ilişkin yoğun spekülasyonların ardından, “modernizm” her vesileyle karşımıza çıkan, ama birbirinden oldukça farklı anlamlarda kullanılan bir terim halini aldı. Birçok çalışmada bu terim kavramsallaştırılmadan, açıklanmadan kullanılıyor...
-
20/4/2018
Mehmet Koyunoğlu’nun açtığı son sergi, Makine-İnsan oldu. Serginin fikri Alfred Jarry’nin 1902’de yayınlanan Süpererkek (La Surmâle) kitabından çıktı...
-
3/4/2018
Paris-İstanbul arasında bir yüzyıldır süregelen yoğun kültürel temaslar dolayısıyla, "düzene dönüş", Türkiye'ye başka ülkelerden daha derin nüfuz etti. Öyle ki, Cumhuriyet'in kuruluş döneminde "kübizm", rasyonelleşmenin, endüstrileşmenin, demokrasinin; hem millîleşmenin hem beynelmilelleşmenin ifadesi oldu...
-
3/4/2018
Sayı 12
-
25/3/2018
Hakkı Anlı’yla Paris’te iki kez buluştuk ve uzun uzun görüştük. İlki 1986 yılındaydı. Evinde ziyaretine gittim. Fena halde hastaydı ve çıkamıyordu. Oldukça perişan bir tabloydu karşılaştığım. Küçücük, köhne bir evde kedisiyle yapayalnızdı Hakkı Anlı...
-
18/3/2018
Şair Valéry, müzelerin sanatın hayatını elinden alarak, onu görüntülerinde öldürdüğünü yazar. Tuhaf ama, Cité’nin girişinde de Valéry'den bir alıntı okuruz: “Ben bir mezar mıyım, yoksa bir hazine mi?”
-
9/3/2018
Belki de 9/11 draması, hakikaten Wagner’in hayal ettiği bir Gesamtkunstwerk’ti; bütün sanat mecralarını ve onlar aracılığıyla insanın bütün duyularını ve duygularını içeren “topyekûn bir sanat eseri”ydi...
-
4/3/2018
Fotoğrafın icat edilmesi (1839) sanatı sarsıyor. Baudelaire fotoğrafın "sanatın en öldürücü düşmanı" olduğunu söylüyor. Flaubert ise, fotoğraftan sonra resmin bir geçerliliği olamayacağını düşünüyor.
-
21/2/2018
Dada Kılavuz bir antoloji. Hareketin doğduğu 1913’ten, dağıldığı 1923’e kadar dadacıların yazmış oldukları metinleri derliyor. Bunlara ek olarak, ileriki yıllarda kaleme aldıkları anılardan da örneklere yer veriyor. Kitapta, bu metinlerin önünde, onları kuşatan ortamları, olayları, ilişkileri, çatışmaları aydınlatan bir Dada tarihi akıyor.
-
20/2/2018
Sanatın ve estetiğin ne olduğuyla ilgili, modernliğin Rönesans'tan başlayarak geliştirdiği normlar parçalanıyor. Bilginin bütün alanlarında olduğu gibi, sanatta da normativizmin yerini rölativizm alıyor. Dolayısıyla çağdaş müze de rölatif bir nitelik kazanıyor.
-
8/1/2018
İnsanların göçebeliği terk ederek yerleşik toplumlar oluşturduğu, mülkiyetin, ailenin, paranın ve devletin ortaya çıktığı neolitik çağ, uygarlığın başlangıcı sayılıyor. Bu gelişmeden önceki avcı toplayıcı toplumlar veya bu gelişmeyi gösterememiş olanlar, barbar. Acaba öyle mi?
-
28/12/2017
Türkiye'de giderek şiddetlenen, heykellere karşı, sanata karşı saldırılar neden? 2001'de Taliban Bamyan Budaları'nı neden uçurduysa, ondan. Veya 2015'te Irak Şam İslam Devleti orduları, tarihi neolitiğe kadar uzanan Palmira'nın heykellerini, mimarlığını neden yerle bir ettiyse, ondan.
-
26/12/2017
1992 yılında Ankara Seğmenler Parkı'na dikilen İlhan Koman heykeli, 14 yıl sonra bir gece, birdenbire çalındı. Ama herkes, bunun bir hırsızlık vakası olmadığını, heykel düşmanı Gökçek'in işi olduğuna inanıyor. Peki, bu çalınan heykel buraya nasıl dikilmişti?