-
13/7/2022
Birinci Dünya Savaşı ve Rus Devrimi’nin ardından, çarlığın sona ermesi ile Sovyetler Birliği'nin kurulmasına kadar geçen sürede büyük çalkantılar yaşandı. Buna rağmen Rusya'da yaratıcı sanat, kısa süren parlak bir dönem geçirdi...
-
8/5/2021
LEF, kendileri dışında herkesin sanatçı olarak tarif edeceği insanlardan oluşan bir grup; edebiyat, tiyatro, resim, eleştiri ve sinema alanında çalışıyorlar. Özünde rasyonel ve materyalistler...
-
3/3/2021
İşçi lokalleri yeni bir çağın ve yeni bir yaşam biçiminin sembolleriydiler. Biçimsel çözümleri büyük ölçüde işlevlerine göre belirlenen konut veya altyapı projelerinden farklı olarak, lokal binaları fiilen yeni form arayışlarının ürünüydü: Geçmişten kopma ve ileri doğru büyük bir atılım yapma gayesiyle tasarlanmışlardı.
-
23/2/2021
Sovyetler’de 1920’lerin sonunda Çağdaş Mimarlar Birliği (OSA) üyeleri arasından bazı konstrüktivist mimarlar radikal bir kent eleştirisine yöneldiler. Kentsel yoğunlaşmaya çare olması amaçlanan tasarımlara odaklandılar ve “disurbanizm” teorisini geliştirdiler.
-
14/12/2019
Fedor Dunaevskiy’in “Aydınlanma Yolundaki Görevler” kitapçığı, bugün Rusya Halk Tarih Kütüphanesi’nde sadece mikrokopya olarak mevcut. Sovyetlerin ilk dönemindeki komünist gelecek hayallerinden birini yansıtan bu belge, “aydınlanma” kelimesinin Sovyet bağlamında neden özgül bir anlam taşıdığını anlamamıza yardımcı oluyor.
-
29/11/2019
Sanat, tekniğin “gelişmemiş aletler evresi”nde olduğu, ekonomi biçimlerinin de ilkellik içinde çırpındığı ilkel kültürler çağında doğdu. Sonra ortaçağın lonca zanaatkârlarının demirhanesinden geçti. Burjuva kültürünün riyakârlığıyla tekrar ısıtıldı ve nihayet çağımızın makine dünyasına toslayarak çöktü.
-
2/12/2019
Sayı 15
-
18/10/2018
Otto Neurath, uluslararası bir resim dili geliştirmekle, hem felsefi, hem siyasi hem de estetik görüşlerini aynı anda hayata geçirmeyi umuyordu. Neurath, işlevsel, basit ve en önemlisi de proletaryayı hedef alan bir dil Bauhaus’u yaratmıştı.
-
12/2/2018
Devrim ertesinde Bolşevikler, kadınları burjuva kadınsılıklarından kurtararak özgürleştirecek ve erkeklerle eşit bireyler olarak üretime katılmalarını sağlayacak bir kampanya başlatmışlardı. Rus konstrüktivistler ise, ezelden beri süregelen ve geleneksel olarak erkek olduğu varsayılan dâhi sanatçı kavramını reddediyor, kolektif yaratıcılığı yüceltiyorlardı.
-
3/2/2018
Rusya’da geçmişi pagan festivallerine dayanan, sonraları kilise törenleri ve çarlık merasimleriyle süregiden toplu gösteriler, Devrim sonrasında düzenlenen kutlamalarda bütün bir kenti içine alan kitlesel tiyatrolara dönüştü...
-
8/11/2017
-
4/11/2017
Konstrüktivizm ve ütopya kavramı arasında yapısal olarak, toplumsal ve geleceğe dair "yeni bir hayat inşası" fikri bulunur. Bu yönleri ile konstrüktivizm ve ütopya arasında pek çok özdeşlik vardır.
-
24/9/2017
Faktografçılar estetik “olguları” (fact) sarsılmaz ve ebedi şeyler olarak değil, kültürel değerleme işlemi sonucunda ortaya çıkan görüngüler olarak kabul ediyorlardı. Onlar için, faktografi sabit bir tür değil, bir praksis tarzıydı. Olgu denen şey, bir üretim sürecinin sonucuydu.
-
4/1/2017
Konstrüktivist heykel anlayışının etkileri, eğitim amacıyla Paris'e gönderilen sanatçılarımız aracılığı ile ülkemiz heykel sanatına yansımıştır. Özellikle ülkemizde 1950’li yıllardan itibaren soyut heykel sanatının ilk örneklerini veren sanatçılarımızın yapıtlarında konstrüktivist çözümlemeler karşımıza çıkmaktadır.
-
24/12/2016
1922 Mayıs’ında Düsseldorf’taki Uluslararası İlerici Sanatçılar Birliği Kongresi sırasında Hollandalı De Stijl hareketinin kurucusu Theo van Doesburg, Berlin’den gelen Rus konstrüktivistler ve Macaristan’dan göç eden sanatçı grubuyla dadacıları Ma (Bugün) başlıklı bir dergi etrafında biraraya getirmeyi denemişti.
-
9/12/2016
Hollandalı ressam ve yazar Theo van Doesburg birbirine zıt iki avangard hareketi, Dada ve konstrüktivizmi, önce kendi kişiliğinde, sonra da 1922 Eylül’ünde Weimar’da topladığı Dadacılar ve Konstrüktivistler Kongresi’nde biraraya getirmişti.
-
2/12/2016
Kurt Schwitters Merz dergisini 1923-1932 yılları arasında yayınladı. 1923 Dada'nın Paris'te dağıldığı yıl, 1932 ise Hitler'in şansölye ilan edildiği ve avangard sanata karşı Nazi saldırılarının başladığı yıldı.