-
15/6/2022
Estetik modernizm sanatın en genel anlamda modernlikten özerkleşmesine ve modernliğe karşı mücadelesine dayanır. Modernizm, kültürel ve estetik anlamda modernliğe karşı örgütlenir...
-
4/3/2021
Türkiye’de 1900-1950 dönemine ait sanat tarihinin kökleşmiş, kurumsallaşmış bir ana anlatısı var. Cumhuriyetin kuruluş aşamalarındaki sanatın, kronolojisini tanımlayan bir omurgası var. Sanatta gerek Batılılaşmanın gerekse ulusallaşma ve modernleşmenin dönemlerini bu anlatı belirliyor.
-
25/1/2019
"Türk modernizmine geçişte Nejad'ın öncülüğü" dediğiniz zaman en önce sormak gerekir: "Modernizm nedir?" Ondan sonra da: "Türk modernizmi nedir?" Türkiye'de bir estetik modernizm önermenin, düşünmenin yolu nasıl açılmıştır sanat tarihinde?
-
23/6/2017
13 Haziran günü Tate Modern’de Fahrelnissa Zeid’in retrospektif sergisi açıldı. Müzenin basına verdiği demeçlerden anlaşıldığı üzere sergi, kadın ve Avrupalı olmayan sanatçılara karşı süregelen genel ilgisizliğe karşı Tate Modern’in direktörü Frances Morris’in “özellikle kadın” sanatçıları vurgulama hedefinin bir parçası.
-
21/9/2016
1925 yılında Büyükada’da doğan ressam Tiraje Dikmen’i 1 Eylül 2014’te kaybettik. Sıradışı bir yaratıcı olan Tiraje, vefatının ikinci yıldönümünde, resimlerine yüklediği derin anlamlarla, hatırlanmayı hak ediyor.
-
7/12/2015
Modernizmin Batı’nın tekelinde olduğunu düşünmeyen, farklı kuşaklardan 50’ye yakın ressam, kültürel tercüme(ler) anlamında belli bir yaratıcı çabayı ortaya koyan resimleriyle daha çok hatırlanmayı hak ediyorlar. Hâlâ hiçbirinin nitelikli retrospektiflerinin yapılmamış olması ve resimlerine adeta salt müzayede nesnesi olarak bakılıyor olması, Türkiye’nin modernlik macerasına dair çok şey söylüyor.
-
17/3/2015
Neredeyse bütün üyeleri sanatla ilgilenen Şakir Paşa ve Kabaağaçlılar ailelerinden gelen Fahr-el-Nissa Zeid (1901-1992), 1920’de Sanayi-i Nefise Mektebi Âlisi’nde çalıştıktan sonra 1928 yılında Paris’te özel Ranson Akademisi’nde Stahlbach ve Bissiére atölyelerinde bulundu,
-
6/1/2015
Hakkı Anlı’yı tam olarak kavramak ve sıradışı yapıtlarına vâkıf olabilmek için onun resim serüveninin farklı evrelerini bütünsel bir bakış açısıyla değerlendirmek şart.
-
17/12/2014
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra bir grup ressam İstanbul’dan Paris’e göçtü. Sanatlarını orada sürdürmek istiyorlar ve uluslaşma davasıyla, resmi kültür politikalarıyla, egemen estetikle bağlarını koparıyorlardı.
-
16/10/2014
Osmanlı ve Kuvayı Milliye ordularında subaylık yapmış babasının aynı zamanda amatör bir ressam oluşu, Avni Arbaş’ın (1919-2003) çocukluk günlerinin sanatla iç içe geçmesini sağladı.
-
4/9/2014
...ben gözümü kapayınca neyi yapacağımı bilerek çiziyorum; gözümü açtığımda neyi bulacağımı biliyorum. Bir yerde yazıyı ve imlayı bilip, gözü kapalı, yanlış yapmadan yazmak gibi!
-
3/9/2014
Son yıllarını bir bakımevinde geçirmekte olan Tiraje Dikmen, geçtiğimiz gün vefat etti.
-
27/8/2014
1950’li yıllarda Türkiye’de giderek ağırlaşan siyasi ortam, Abidin Dino’nun hem Türkiye Komünist Partisi üyesi olarak yürüttüğü çalışmalarını hem de sanatsal etkinliklerini derinden etkiliyordu
-
10/7/2014
Hale Asaf ve Fikret Muallâ, ağır bedeller ödeyerek inşa ettikleri sanatlarıyla, 1945’ten sonra onları takip ederek Paris’e giden genç sanatçıları yüreklendirdiler. Öğrenci bursuyla, devlet memuru statüsüyle Paris’te yaşayan sanatçılardan farklı bir varoluş modelinin mümkün olduğunu gösterdiler.
-
3/5/2014
Ressam Fahr-el-Nissa Zeid ile yazar İzzet Melih Devrim’in ilk çocuğu olan Nejad Devrim, Galatasaray Lisesi’ni bitirdikten sonra, 1941-1945 yılları arasında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’nde Léopold Lévy’nin öğrencisi oldu.
-
26/3/2014
Tiraje Dikmen (1925), 1949’da Fransız hükümetinin verdiği öğrenci bursuyla Paris’e gitti. O dönemde İstanbul’daki Fransız Konsolosluğu’nda Kültür Ateşeliği yapmakta olan Camille Bergeaud, Fransızca bilen gençlerin burslu olarak Paris’e gitmesi için çeşitli olanaklar yaratıyordu.