-
22/9/2020
Machiavelli hakkında yerleşik bir kanaate dönüşmüş “modern siyaset biliminin kuruculuğu”, Leonardo da Vinci’nin sanatsal perspektif arayışı ve pratiğiyle daha ilk bakışta örtüşür. Bununla birlikte, daha ayrıntılı bir çözümleme bize iki “devrim” (perspektif ve Machiavelli devrimleri) arasındaki ilişkiye dair ne söyler?
-
29/6/2020
Ölmek şarttır, çünkü yaşarken anlamımız yoktur ve hayatımızın dili (kendimizi ifade ettiğimiz ve en büyük önemi atfettiğimiz dil) tercüme edilemez. Ölüm, hayatlarımız üzerinde şimşek hızıyla montaj yapar. Hayatlarımızın anlamlı hale gelmesi, ölüm sayesindedir.
-
28/6/2020
Sanat tarihçisi ve filozof Hubert Damisch’in, Bulut Kuramı’nda (2012) Correggio’nun resimlerini incelerken üzerinde durduğu imge Bulut’tur. Damisch, bulutu basit bir imge olmaktan ziyade tarihsel bir moment içinde görmüştür...
-
19/1/2019
Ulus Baker, "Sanat ve Arzu" kitabında derlenen konuşmalarından birinde Leibniz'deki "öznenin oluşumu" meselesini açıklarken "bakış açısı" kavramını kullanıyor ve bunu da "perspektif"e bağlıyor. Daha doğrusu Barok dönemin 'felsefi perspektif'ine bağlıyor. İşte ben konuşmamda bu konu üzerinde duracağım...
-
29/12/2018
Paolo Ucello sürüsünden ayrılmış kuzuydu; bir ömürde asırlarca yaşadı. “Güneş batarken” de, vergi kâğıdı altına şu satırları yazıyordu: “Yaşlı bir insanım; geçim yolum yok; karım hasta, ben de artık çalışamıyorum”...
-
2/5/2016
Benim De Chirico'nun metafiziğini, gizemini sökmek ve açıklamak gibi bir derdim yok. Böyle bakışların, onun sanatının büyüsünü bozduğunu biliyorum. Benim amacım, bu büyüyü şiddetlendirmek, De Chirico muammasıyla ilgili estetik deneyimi derinleştirmek.
-
19/7/2015
İbnü’l-Heysem ve diğer Arap matematikçileri cebiri yoktan var etmediler, tıpkı Brunelleschi’nin perspektifi sıfırdan icat etmemiş olması gibi. Arap matematikçileri Yunan filozoflarını harıl harıl okurken Avrupamerkezcilik veya kolonyalizm gibi kaygılar taşımıyorlardı, dil onlar için bir engel değildi.
-
4/10/2013
1950’lerden bu yana, bir sanatçı ya da bir akım üzerine yayınlanan sayısız kitaptan birini okuduğunuzda biraz da Panofsky’i okuyorsunuzdur; New York MoMA gibi bir modern sanatlar müzesini gezdiğinizde bir bakıma onu izliyorsunuzdur.