İllüstrasyon Frans De Geetere, Les Chantes de Maldorors
Bu tez, ‘sürrealizm’ tanımları ve sürrealizmin algılanma şekillerine odaklanmaktadır. Tez, 21. yüzyıl edebiyatındaki sürrealist dinamiklere ilişkin çok daha kapsamlı bir çalışmanın zemini olarak kullanılacak bir ön çalışma ve analiz olarak nitelendirilebilir. İlk bölüm, sürrealizmin ‘yaşayan’ bir tanımının ve sürrealizmle karşılaşan yazınsal eleştirinin eleştirel eğilimlerinin izini sürmektedir. İkinci bölüm, Peter Bürger’in kabul gören “tarihsel avangard” kategorisine müdahale etmekte, Richard Murphy ve Hal Foster’ın eleştirileri ışığında söz konusu kategorinin kör noktalarını tartışmaktadır. Üçüncü bölüm, ‘avangard’ın postmodernizmi tanımlama sürecindeki konumunu tanımlamak üzere Habermas, Lyotard ve Jameson’ın postmodernizme dair temel tartışmasını kısaca geri getirmektedir. Son olarak, son bölüm de, postmodern metinlerin laf kalabalığı olmadan, yalın bir soru olan “Edebiyat nedir?” sorusunu sormak cesaretini göstererek, Jean Paulhan ve Maurice Blanchot’nun yanıtları üzerinden sürrealizmin edebiyattaki olanaklılığını ‘terör’, ‘retorik’ ve ‘devrim’ ile bağlantıları içinde araştırmaktadır.[1]
Tezin yazarı: Hande Koçak
Danışman: Dr. Süha Oğuzertem
Yer Bilgisi: İstanbul Bilgi Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü - Karşılaştırmalı Edebiyat Anabilim Dalı
Türü: Yüksek Lisans
Yılı: 2011
Sayfa Sayısı: 97
[1] Bu metin, tezin Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan özetinden alınmıştır.