/ Kaleydoskop / Toplu İntihar

David Alfaro Siqueiros’un Toplu İntihar (1936) resmi, İspanyolların Meksika’yı fethine dair apokaliptik bir tasavvur. At üstünde ilerleyen silahlı İspanyol askerlerinin önünde güçlükle yürüyen, zincire vurulmuş bir esir resmedilmiş. Kırılmış bir tanrı heykeli, yakılıp yıkılan yerli kültürünü gösteriyor. Ortadaki çukur, Chichimec yerlilerini işkencecilerinden ayırıyor; yerliler köleliğe boyun eğmektense kendi çocuklarını öldürüyor, kendilerini asıyor, kendini mızraklıyor veya uçurumdan atlıyorlar.[1]

Toplu İntihar neredeyse soyut bir kompozisyon olmasına rağmen, İspanya İç Savaşı’nı temsil ediyor. Dünya tarihindeki pek çok olay gibi burada da zaman ve mekân, mahşerin dört atlısından biri veya hepsiyle belirginleştirilmiş. Bir yıl sonra Picasso’nun Guernica’da resmedeceği kâbus bu. Siqueiros’un resminde kadın erkek birçok insan, çocukları ve torunlarıyla birlikte, yaşamları imkânsız hale geldiği için toplu olarak intihar etmek gibi korkunç bir karar alır. Siqueiros’un burada yalnızca İnka ve Chichimec yerlilerinin tarihinden değil, Masada Tepesi’ndeki Yahudiler gibi, başka tarihlerden de esinlendiği düşünülebilir.[2] [DY]

 

 

Collective Suicide. Büyütmek için resme tıklayınız.



[2] Irene Herner’in “Siqueiros and Surrealism?” başlıklı yazısından seçilmiş pasaj, Journal of Surrealism and the Americas 3:1-2 (2009), s. 107-127.

 

kaleydoskop