Kimine göre Geç Gotik, kimine göre Erken Rönesans diye nitelenen bir çağda yaşayan Felemenk ressam Hieronymus Bosch (1450-1516), çağdaşlarından farklı bir yol tutmuştu. Dönemin sanat anlayışı doğanın olduğu gibi resmedilmesi üzerine inşa edilmişken, o doğayı ve gerçekliği altüst ediyor, resimlerine ancak düşlerde ya da kâbuslarda görülebilecek fantastik imgeler koyuyordu. Aziz Antonius’un Baştan Çıkarılışı (1502 civarı) başlıklı triptiği, hem komik hem grotesk figürlerle doluydu. O kadar ki, asıl konu neredeyse kaybolmuştu. Bu figürlere 1500’lerde Fransa’da drólerie, Almanya’da ve Felemenk ülkelerinde drollen deniyordu: “maskaralıklar”.[1] [NAA]
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b1.jpg)
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b2.jpg)
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b3.jpg)
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b4.jpg)
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b5.jpg)
![](/images/UserFiles/images/Editor/kaleydoskop/b6.jpg)
[1] Aktaran Stefan Fischer, Hieronymus Bosch (Köln: Taschen, 2016) s. 94.