Work, Work, Work: A Reader on Art and Labour

4/12/2012 / skopduyuru

 

 

Mladen Stilinović, “Chinese Business”, kolaj, 2009 (detay)

 

Bu derlemede yer alan metinlerin çıkış noktası, İsveç Sanata Destek Komitesi’nin uluslararası oluşumu Iaspis’te[1] gerçekleşen, Work, Work, Work adıyla 2010 sonlarına doğru Stockholm’de düzenlenmiş ve görsel sanatlar, mimari, el sanatları ve tasarım içerikli bir dizi seminerde dile getirilen fikirlerdir.

Sanat eseri ve sanatsal üretim koşulları arasındaki ilişki, görsel sanatlarla ilgilenenlerin öteden beri kafa yordukları bir mesele. Emek oldukça geniş bir kavram ve geçtiğimiz yüzyılda yaşanan toplumsal ve teknolojik dönüşümler sonucunda, anlamı kökten bir değişime uğradı. Sosyologlar ve filozoflar post-endüstriyel bağlamda, emekçinin öznelliğinin toplumsal ve yaratıcı becerileri üzerinden, emekle nasıl iç içe bir ilişkide olduğunu açıklamaya çalıştılar. Dahası, şirketlerin kendilerini tanımlamak için yaratıcılığı kullandığı, “yaratıcı süreçlerin” potansiyel iş imkânlarıyla aynı kefeye konduğu bir yapının parçası olmaya itilen insanların çoğaldığı ve gittikçe bireyselleşen bir ortamda “yaratıcılık” gibi kavramlar, en kıymetli değer haline geldi. Üretim ve tüketim arasındaki ayrımın ortadan kalktığı böylesi bir deneyim ekonomisi atmosferinde ise, emeğin ne zaman, nerede ve kim tarafından üretildiğini saptamak artık daha zor.

O halde bugün emeği nasıl tanımlamalıyız ve sanatla olan ilişkisini nasıl konumlandırmalıyız? “Yaratıcılık” bir metaya dönüşmüşken sanatçının durduğu yer neresi? Sanatçının üretim koşulları nasıl olmalı ve toplumsal değişim üzerinde sanat ve mimarînin nasıl bir rolü var? İşte bu antoloji yukarıda sıralanan sorulara, pek çok farklı ses ve bakış açısıyla yanıt bulmaya çalışıyor. Farklı kültürel görüşleri, uygulamaları ve kuramları, imgeleri ve metinleri biraraya getiriyor ve bunu Iaspis’in atölyesi, uluslararası konaklama programları ve yarattığı tartışma ortamıyla yine Iapsis’in emeğe yaklaşımı üzerinden yansıtıyor. (Giriş metninden çevrilmiştir) [NÖ]

 

Editörler: Jonatan Habib Engqvist, Annika Enqvist, Michele Masucci, Lisa Rosendahl, Cecilia Widenheim

 

Katılımcılar: Pierre Bal-Blanc, Franco “Bifo” Berardi, Ana Betancour, Jonatan Habib Engqvist, Annika Eriksson, Kirsten Forkert, Catharina Gabrielsson, Ingela Johansson, Lars Bang Larsen, Maria Lind, Sarat Maharaj, Making A Living (MAL), Michele Masucci, Helena Mattsson, Nina Power, OTCOP, Pratchaya Phinthong, Raqs Media Collective, Judith Revel, Lisa Rosendahl, Joanna Sokołowska, Hito Steyerl, Mladen Stilinović, Nina Svensson, Cecilia Widenheim

 

Sternberg Press ve Iaspis işbirliğiyle, Temmuz 2012

 

 

 

 



[1] Iapsis 1996’da İsveç Görsel Sanatlar Fonu’nun desteğiyle kuruldu. Amacı, görsel sanatlar, tasarım, el sanatları ve mimariyle uğraşanlara uluslararası bir platform sunarak fikir alışverişinde bulunmalarını sağlayarak İsveçli sanatçıların ufkunu açmak. Ayrıntılı bilgi için bkz. http://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=11330&refid=11457