Doğrudan anlamıyla kapı, bir mimari unsur olup, insan yapımı barınakların girişini simgeler. Bununla birlikte, doğal ortamların, örneğin bir mağaranın ya da bir vadinin de kapısından söz edilebilmesi olasıdır. Kapının varlığı ve yokluğu ‘ben’ ve ‘öteki’ kavramının konumlandırılması ile bağlantılandırılabilir. Çünkü, kapının ne denli sembolik ya da güçlü bir kapı görünümünde olduğu, kapıya gelenin kimliği ve konumlandırması ile de bağlantılıdır.
Anadolu, yüzyıllar boyu pek çok uygarlığın beşiği olmuş, ürünlerini, kalıtlarını günümüze dek bırakmış, zengin bir kültüre sahiptir. Her bir bölgesinde farklı uygarlıkların hüküm sürdüğü bu zengin kültür merkezi, tarihin farklı dönemlerinde farklı kültürlere ev sahipliği yapmıştır. Sıcakkanlılığı, komşuluğu ve iletişimi çok seven yapısı ile Anadolu insanı, konuklarına karşı gösterdiği geleneksel hoşgörüsü ile daha sempatik ve sembolik kapılar inşa etmiştir. Kapılar ve onların nadide gerdanlıkları olan kapı tokmakları eski zamanlarda farklı sembolik anlamlar yüklenmiş olan ancak günümüzde neredeyse yok olma noktasında bulunan bir değerler dizgesini içinde barındırmaktadır.
Bu çalışma, geçmişten günümüze farklı kültürlere beşiklik etmiş Anadolu’muzun farklı yörelerinde bulunan kapı kavramını görselleştirmeyi amaçlamaktadır.
TMMOB
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Belgesel Sinema Kulübü
GEÇMİŞİN KAPILARINDAN GEÇERKEN
Yönetmen: Nilüfer Pembecioğlu ve Adnan Kılınç
Süre: 52’
Yapım: 2016 – Türkiye
Tarih: 17.02.2017 - Cuma
Saat: 19.00
Yer: Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi
Karaköy, Kemankeş Caddesi No. 31 Beyoğlu
Salon: 3. Kat
Tel: 0212-251 49 00/205
e-mail: [email protected]
http: www.mimarist.org