Küresel Sanat Otokrasisi

30/10/2014 / skopbülten / Cihan Küçük

ArtReview, 2002 yılından beri her Kasım ayında çağdaş sanat dünyasının en güçlü 100 ismini belirliyor. Bu yılki liste 26 uluslararası jüri üyesi tarafından belirlendi.

Listenin ilk sırasında 2002’den beri ilk 10’un içinde yer almış olan Tate direktörü Nicholas Serota bulunuyor. Serota’nın ilk defa bu yıl listenin birinci sırasına yerleşmesinde Tate Modern’in 4,9 milyon ziyaretçiyle en çok gezilen çağdaş sanat galerisi olması[1] ve 560 bin ziyaretçiyle ziyaretçi rekoru kıran Henri Matisse sergisinin katkısı olduğu belirtiliyor.[2] Listenin iki numarasındaki galerici David Zwirner da 2003’ten beri üst sıralarda kendine yer bulan isimlerden. Üçüncü sıradaki bir diğer galerici Iwan Wirth de David Zwirner gibi uzun süredir listenin ilk sıralarında yer alan isimlerden. Geçtiğimiz yılın birincisi, Katar Müzeler Müdürlüğü’nün başında olan Şeyha El Mayassa bin Hamad bin Halife Es-Sani bu yıl 13. sıraya yerleşti: Listedeki en büyük çıkışı, geçtiğimiz yıla göre 49 basamak atlayan Jeff Koons yaparken, en büyük düşüşü 47 sıra gerileyen Ukraynalı oligark/koleksiyoner Victor Pinçuk gösterdi. Listeye en üst sıradan (21) giriş yapan kişi ise 2017’de Documenta 14’ün küratörlüğünü yapacak olan Polonyalı Adam Szymczyk.

Listedeki tek Türk olan Vasıf Kortun, geçen yıla göre bir sıra gerileyerek 69. sırada yer aldı. 14. İstanbul Bienali’nin küratörü olan Carolyn Christov-Bakargiev ise 20. sırada. Documenta 13’ün küratörlüğü yapan Christov-Bakargiev 2012 yılında listenin başındaydı.

 

Tate direktörü Nicholas Serota 

 

Takashi Murakami, Damien Hirst, Viktor Pinçuk, Andreas Gursky, Jeff Koons

 

Takashi Murakami ve Şeyha El Mayassa bin Hamad bin Halife Es-Sani  

 

Carolyn Christov-Bakargiev
 

Çağdaş sanatın en güçlü 100 isminin sıralandığı listenin ilk onunda bu yıl 3 sanatçı yer aldı: Serpentine Gallery’deki performansıyla ses getiren Marina Abramovic, Whitney Museum’daki retrospektifiyle tekrar sahneye çıkan Jeff Koons ve “Untitled Horrors” sergisi ile Avrupa müzelerini dolaşan Cindy Sherman. 100 kişilik listenin 22’si sanatçı iken, 27’si galerici, 26’sı sanat kurumlarında küratör ve direktör, 14’ü koleksiyoner, 3’ü müzayedeci, 3’ü sanat fuarı kurucusu, 3’ü sanat okulu direktörü, geriye kalan 2’si de yayıncı.[3]

Listenin yayınlanmaya başladığı 2002 yılından itibaren ilk onda yer alan sanatçıların sıralamaları şöyle:

2002: Gerhard Richter (4);

2003: Gerhard Richter (5), Takashi Murakami (7)

2004: Takashi Murakami (10)

2005: Damien Hirst (1)

2006: Jeff Koons (10)

2007: Damien Hirst (6)

2008: Damien Hirst (1)

2009: -

2010: -

2011: Ai Weiwei (1), Cindy Sherman (7)

2012: Ai Weiwei (3), Gerhard Richter (6)

2013: Ai Weiwei (9)

2014: Marina Abramovic (5), Jeff Koons (7), Cindy Sherman (10)

 

“Power 100” listesi, küresel sanat piyasası ve sanat işletmeleri üzerindeki iktidarın bileşenleri yönünden bir fikir veriyor. ArtReview dergisinin yayınladığı bu listenin alternatifinde Hyperallergic’in “Powerless 20” listesi yer alıyor. Önümüzdeki günlerde yayınlanacak olan, sanatın en güçsüz 20 temsilcisinin ilan edildiği bu listenin en başında geçen yıl sanat eleştirmenleri yer almıştı.

 

ArtReview “Power 100”

Hyperallergic “Powerless 20”

 



iktidar, güncel sanat, Damien Hirst, Viktor Pinçuk, Takashi Murakami, Marina Abramoviç