Bir Pazarlama Stratejisi: Van Gogh

2/5/2012 / skopbülten / Can Başar

         

Hollandalı ABN AMRO bankası, ‘’Van Gogh Preferred Banking’’ isminin kullanım hakkını ve Van Gogh resimlerinin lisansını edindikten sonra giriştiği pazarlama kampanyası sonucu, Asya’nın bireysel bankacalık piyasasında inanılmaz başarılar elde etti.[1] Bu tür bilindik imajların temsilleri ile yapılan pazarlama kampanyaları son dönemde oldukça yaygın. Bu kampanyalar, hem hizmet pazarlamaya, hem de şirketlerin imaj ve prestijlerini arttırmaya yarıyor. Abdi İbrahim ilaç firmasının Van Gogh Alive – the experience adlı gezici sergiyi İstanbul’a getirmesini de hiç düşünmeden bu tür kampanyalara örnek gösterebiliriz.[2]

ABN AMRO, Tayvan’da, kurumsal bankacılık alanında 1980 den beri etkinlik gösteren ve bireysel bankacılık piyasasına girmek için 2000’li yılların başında yoğun bir pazarlama kampanyası düzenleyen bir banka. Bu pazarlama hamlesinin temelinde ‘Van Gogh ikonları’ ve ‘bankanın kendisini Avrupalı sanatsal yaşam tarzının temsilcisi olarak sunması’ bulunuyordu. Bu pazarlama stratejisi, birkaç yıldır kullanılmayan ünlü bir bina için düzenlenen kamusal sanat yarışmasını da içeriyordu. Söz konusu bina Taipei’nin lüks bir semtinde trafiğin yoğun olduğu bir kavşakta bulunuyordu. Yarışma öncesinde bankanın sponsorluğunda hazırlanan iki adet dev Van Gogh reprodüksiyonu birkaç ay arayla binaya asılmıştı. Herbiri ‘33-35 metre yüksekliğinde ve 22-27 metre genişliğindeki’ bu tuvaller törenle asılmış, kamusal sanatın önemli bir örneği olarak övülmüştü.[3] Yarışma programına göre binaya asılan Van Gogh reprodüksiyonlarının yerini daha sonra yarışmayı kazanan sanatçının eseri alacaktı.[4]

 

 

Yerel sanatçıları teşvik etmek için düzenlenen kamusal sanat yarışmasının ve halka sergilenen iyi niyet gösterilerinin sonucunda banka kendini Tayvan’daki sanat yaşamına yön veren bir iktidar olarak görmekte ve batılı sanat yaşamının temsilcisi olarak sunmaktaydı. Sanat aracılığı ile elde ettiği bu güç ve statü sayesinde de bireysel bankacılık alanında büyük kazançlar elde ediyordu.

Bankanın, yarışımaya verdiği başlıkla (Kim Van Gogh’un yerini alabilir?) Van Gogh’u da Tayvan halkını da ne derece pazarlama stratejilerine alet ettiği ortadaydı. Pazarlama kampanyasında kullanılan bir reklamda ise, Van Gogh, Tayvanlıların tanıdğı oto portresiyle görünmekte ve elinde bankanın kredi kartını tutmaktaydı.[5]

 

 

ABN AMRO Bank, Asya’da elde ettiği imaj ve prestij dolayısıyla 2007 yılında, 71 milyar Euro’ya, aralarında Royal Bank of Scotland (RBS)’ın da bulunduğu üçlü bir konsorsiyum tarafından satın alındı.[6]  İngiliz RBS Bankası, ABN AMRO’nun Türkiye dahil Asya’daki pazarının yeni sahibi oldu. RBS, ABN AMRO’nun bireysel bankacılık girişimi yaptığı Asya toprakları üzerinde “Van Gogh Preferred Banking” hizmetine devam ediyor. Bu bankacılık hizmeti, müşterilerine golf turnuvalarından şarap tatma günlerine kadar, pek çok elit etkinlikte yer alma fırsatını sunarken, aynı zamanda seçkin bir grubun bir parçası olma şansını da veriyor.[7]

“Van Gogh Preferred Banking”, Royal Bank of Scotland internet sitesinden bir görünüm.

 

 


[1] http://www.taiwan-panorama.com/en/show_issue.php?id=200449304027E.TXT&table=3&cur_page=1&distype=text

[2]  "Toplumun Elitleri Van Gogh’un Doğum Gününü Kutladı", Skop Bülten, 20/04/2012

[3] Chin-tao Wu, ‘’Kültürün Özelleşmesi’’, 1980’ler sonrasında şirketlerin sanata müdahalesi- şirketler sanat ödülü dağıtıyor, (İstanbul: İletişim Yayınları, 2005), s. 296.

[4] http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-145004927/abn-amro-bank-holds.html

[5] Chin-tao Wu, ‘’Kültürün Özelleşmesi’’, 1980’ler sonrasında şirketlerin sanata müdahalesi- şirketler sanat ödülü dağıtıyor, (İstanbul: İletişim Yayınları, 2005), s. 293

[6] http://en.wikipedia.org/wiki/ABN_AMRO

[7] http://rbs.in/vangogh/lifestylebenefits.html

 

 

Van Gogh, sanatın güncelliği, artofiller