Almanya’da İlk Avangardların Kaydını Tutan Der Sturm Dergisi Arşivi Erişime Açıldı

14/6/2016 / skopbülten

 

 

20. yüzyılın başlarında Almanya’da doğan bir sanat akımı olan ekspresyonizmin salt duyguların dışavurumuna dayandığı düşünülür. Oysa, bu duygusallığın derin bir teorik altyapısı vardır. Hareketin öncülerinden Kandinski, Sanatta Ruhsallık Üzerine başlıklı kitabında, resim yaparken kullandığı yöntemi duygusallığa yer vermeyen, analitik terimlerle açıklamıştır.

Ekspresyonizm, ilk yıllarından itibaren, fikirlerini sanatçı ve eleştirmen Herwarth Walden tarafından kurulan Der Sturm adlı dergi üzerinden paylaştı. 1910 ile 1914 yılları arasında haftalık olarak yayınlanan dergi, on yıllık bir kesintinin ardından, 1932’ye kadar yayın hayatını sürdürdü. Bu zaman zarfı içinde yayınlanan sayılardan 336 tanesi Princeton Üniversitesi’nin bünyesinde faaliyet gösteren bir grup akademisyen, kütüphaneci, küratör ve araştırmacının katkıları sayesinde dijital olarak erişime açıldı

Ayrıca, sanat ve beşeri bilimler alanında açık bir veritabanı işlevi gören Monoskop’ta, derginin sayılarının yanı sıra, kardeş kurumu Galerie Der Sturm’a ait pek çok tarihsel bilgiye ulaşabilirsiniz. Derginin 100. sayısı vesilesiyle 1912 yılında Herwarth Walden tarafından kurulan galeri, ekspresyonistlerin sözcülüğünü yapmanın yanı sıra, dönemin diğer modernist akımlarına da kapılarını açtı. Açılışı, fovistlerle ve Blaue Reiter/Mavi Süvari grubuyla yapan galeri, fütüristleri ve kübistleri Almanya’daki sanat çevreleriyle buluşturdu. Edvard Munch, Georges Braque ve Pablo Picasso gibi sanatçılar Galerie Der Sturm’da sergiler düzenledi.

Nazilerin iktidara gelmesiyle beraber hem derginin hem de galerinin faaliyetleri büyük ölçüde sekteye uğrasa da, ekspresyonizm kendinden sonra gelen avangard hareketleri etkilemeye devam etti. [AB]

 

 

 

 

 

Kaynak:

Download 336 Issues of the Avant-Garde Magazine The Storm (1910-1932), Featuring the Work of Kandinsky, Klee, Moholy-Nagy & More